• Eliin

ragdoll eller birma?? hjälp mig!!

Vilken ras ska jag välja? är ute efter en social och go katt och väljer mellan birma och ragdoll. Färg ska vara blå eller lilamaskad eller tabby. Har även fastnat för bruntabby.

Men som sagt... birma eller ragdoll??? för och nackdelar? hona eller hane??

• Svar på tråden ragdoll eller birma?? hjälp mig!!
  • Yxskaft

Jag slår ju ett slag för ragdollen Jag har ingen erfarenhet utav birman men tror att det ocskå är en himla trevlig ras.

Vi har en brun bicolour, kastrerad ragdollhona. Hon är 1år snart, och är pigg, nyfiken, och busig. När hon inte vilar Ragdollen är ju i regel en väldigt lugn ras. Visst kan dom också busa upp, men dom hänger oftast inte i gardinerna om man säger så.

Det bästa är ju att ta kontakt med uppfödare av bägge raserna och få lära känna dom lite grann. Hjärtat säger nog sitt sen, och det spelar ju inte rasen så stor roll

• Arga Klara

Har en Ragdoll, supermysig. Hoppar och klättrar väldigt lite, hårar lite för att vara katt. Lätt att lyfta, bada och hantera. Trasdocka helt enkelt. Tror att Ragdoll passar bättre i en barnfamilj.

• Majsan70

Jag har Birmor och älskar dem. I mångt och mycket är de ganska lika varandra, men det finns vissa skillnader som för mig är avgörande. Dels maskningen som jag bara älskar på Birman och som inte är riktigt samma på Ragdollen. Även teckningen samt kroppshyddan är lite olik.

Båda katterna är trevliga o fungerar utmärkt med Barnfamiljer eller som enmanskatter.

Läs mer på Sverak för att bilda dig en egen uppfattning. Du kan även surfa runt på Birmasällskapet samt på Ragdollsidor.

• Peggie

Jag har ju själv korthår men är barnsligt förtjust i Ragdoll :)
    Mycket för att jag gillar storleken på Ragdoll som är större än Birma (i regel).

• Dame72

Jag älskar Birma! Har två stycken och mysigare kissar finns inte Mkt personliga, lite pratiga, sociala, lugna men kan busa till det när dom vill.
    Dessutom är dom rent estetiskt vackrare När jag såg ragdolls första gången tänkte jag, men oj vilken ful birma
    Men men, skönhet är inte allt.
    Ragdolls kanske det finns fler av nu, men för en del år sen fanns det väl inte så många ragdolls i Sverige. Jag vet inte om priset kan skilja sig. Var ett tag sen jag var insatt...

Svar på tråden ragdoll eller birma?? hjälp mig!!