• Raggarflickan

När och hur ska jag klippa mina rosbuskar??

Mina rosbuskar spretar åt alla håll.
    När är bäst tid att klippa dem och hur ska jag klippa dem?
    Kan jag klippa ner dem helt?

• Svar på tråden När och hur ska jag klippa mina rosbuskar??
  • Sencha

"När björken har musöron" - alltså när björkens blad är så utslagna att de har storleken av musöron. (Vi har inga björkar i närheten, så jag brukar chansa.)

För buskrosor har jag för mig att man brukar säga att man ska lämna tre-fem "ögon" (knoppar) kvar på varje gren, räknat nerifrån.
    Klätterrosor ska förstås inte klippas ner i onödan, utan mer bara beskäras vid behov/för att påverka växtsättet.

Skära ner rosor helt kan du bara göra om det är rotäkta sorter. De flesta förädlade rosor är ympade på en rot av en annan art. Skär du då ner dem helt, kommer du "bara" att få den art som roten är av.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Dendra

Allt du behöver veta om rosor finns i böckerna av Lars-Åke Gustavsson. "Rosor för nordiska trädgårdar".

Lycka till

• Dendra

OBS det ska vara skötseldelen av Gustavssons rosverk. Tydligen är de påväg i nytryck och där verkar inte skötseldelen ha getts ut ännu. Gå på ett bibliotek.

• Torparn

Med rosbuskar menar du då rabattrosor? Isåfall när björken har musöron som Sencha beskriver ca 3 ögon ovan marken.

Men med buskrosor (stora buskar som brukar placeras mer fristående kanske i gräsmattan)så gallrar man bara bort de äldsta, grövsta grenarna vid behov. Även grenar som hänger ivägen tas bort.

• Raggarflickan
    Torparn skrev 2008-04-05 21:52:19 följande:
    Med rosbuskar menar du då rabattrosor? Isåfall när björken har musöron som Sencha beskriver ca 3 ögon ovan marken.Men med buskrosor (stora buskar som brukar placeras mer fristående kanske i gräsmattan)så gallrar man bara bort de äldsta, grövsta grenarna vid behov. Även grenar som hänger ivägen tas bort.
    Ja det är fristående buskar, är det när björken har musöron som gäller även då?
  • Torparn

Ja, men med rosbuskar tar man alltså bara om det behövs. Inte lika hårt som rabattrosor alltså.

Svar på tråden När och hur ska jag klippa mina rosbuskar??