• Anonym (röntgen)

Någon som fått kontrastvätska vid datotomografi (hjärnan) och vet varför...?

Min dotter va och röntgade sin hjärna idag, då fick hon ta kontrastvätska. Där sa dom att alla inte behöver få det men hon skulle ha det. Är det någon som vet var dom tittar efter speciellt då?

• Svar på tråden Någon som fått kontrastvätska vid datotomografi (hjärnan) och vet varför...?
  • Anonym (röntgen)

Ingen som vet varför? Någon sköterska kanske...?

• Legolina

Har inget bra svar men svarar ändå...

Jag gjorde en sån röntgen UTAN kontrastvätska. Först sa en läkare att jag kanske skulle få det men det blev inte så.

På mig letade se efter tumör och/eller åderbråck. (Inget var fel som tur var!)

Kanske kan man dra slutsatsen att de letar efter nåt annat om de väljer att röntga MED vätskan?

• Fru hemlig

Ring och fråga vad de letade efter! Då slipper du fundera och gissa, det var dåligt att de inte talade om för dig vad de söker tycker jag. Hoppas det inte är ngt fel på dottern!

• Anonym

Hej
    När man ger kontrastvätska så beror dt på vad den läkaren som skrivit remissen frågar efter.
    När man ger vätskan så kan man följa blodkärlen.
    Även se om dt laddar upp med kontrasten på ställen där dt kanske ser ut som något men med kontrast kan man utesluta ev se om dt är något som man tex kan gå vidare med med tex mrkamera.

• Anonym (röntgen)

Det var min dotter sa berättade detta, jag fick inte följa med in (dottern är 21 år) och hon tänkte inte på att fråga varför det var så.

• Anonym

Jag är inte läkare, men på strokeavdelningen där jag arbetar görs det datortomografi utan kontrast på alla strokepatienter. När man väljer att även göra med kontrast, brukar det i samma undersökning vara först utan, sedan med kontrast, för att se så mycket som möjligt. På våra åldrade patienter brukar det ofta vara vid tumör/metastasmisstanke som man använder kontrast, men jag vet inte vad man mer kan leta efter med kontrasten. Hoppas din dotter bara får goda nyheter!

• Anonym (röntgen)

Tack så mycket för svaren! Ja, jag håller verkligen min tumme för att det inte är någon tumör!

• Anonym (röntgen)

Var mest nyfiken på om det var tumör dom misstänker när det är kontrastvätska, hoppas innerligt då att dom inte hittar något! Kan väl tillägga att hon fick remiss för att hon svimmade och var borta i flera minuter, och därtill krampade.

• Anonym (...)

Då letar de nog efter tumör eller metastas, då det relativt ofta upptäcks just genom att patienten krampat. Därmed inte sagt att kramper oftast beror på tumör... Man ser (ibland - beror på vilken typ av tumör det handlar om) lättare en tumör med kontrastvätskan då de tenderar att "dra åt sig" av vätskan, dvs sk kontrastuppladdande tumör. Om de ser något på röntgenbilderna kommer ni få snabbt svar...

• Anonym (röntgen)

Usch nu blir jag verkligen nervös...

Svar på tråden Någon som fått kontrastvätska vid datotomografi (hjärnan) och vet varför...?