• Lengrell

Finns det någon avlastning att få?

Hej! Är ensam med min son på 8 månader. Pappan finns inte med i bilden längre, och verkar inte intresserad av att göra det heller. Undrar nu hur ni andra helt ensamma föräldrar gör? Om ni inte har familj som har möjlighet att ställa upp så mkt. Finns det någon avlastning att få genom socialen eller liknande?

Jätte tacksam för svar..

• Svar på tråden Finns det någon avlastning att få?
  • Fru U

Nu vet jag inte var du bor men i Malmö finns det något som heter familjestödjare som kan hjälpa till på vardagarna i alla fall

Live and let live
  • Birgitta2

Jag var lite sugen på att ha en stödfamilj. Men av någon anledning blev det inte av att jag sökte någon. Men jag tror att socialförvaltningen kan hjälpa till med stödfamilj en helg i månaden.

• Lengrell

jag bor i västra götaland. Okej, ringer man socialen då eller? Vad hjälper en familjestödare till med?

Mvh Sandra

• getingmidja

En kompis till mig var ensamstående med en dotter, någon pappa fanns inte med i bilden alls. (Han drog när hon var i fjärde månaden.)
    De fick kontaktfamilj som dottern var hos vissa helger, och det fungerade bra.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • raya

Jag hade stödf när jag blev ensam med min dotter.
    Hon var hos dom varann helg men dom kunde ofta ta med henne ut på saker ändå eller bara komma till oss och fika.
    Dom var ett jättebra stöd för oss.

Om du tar kontakt med barn och familje enheten på soc där du bor så kan dom hjälp dig.
    Det finns lite olika alternativ,beroende på vilka behov man har.

Lycka till.

Svar på tråden Finns det någon avlastning att få?