• PennyJane

Tårta på 1-års kalas!!

Hej!!

På söndag fyller vår sötnos ett år! Håller på att klura på vad jag ska göra för tårta. Det ska vara en fin tårta men ingen överdriven heller...

Någon som har recept på bra kalastårtor?!

(¯`°?.¸ ♥ Världens finaste Signe ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Tårta på 1-års kalas!!
  • flickmamman

jag gjode en med blåbär och chokladmousse emellan. jag köpte marängbotten samt vanlig tårtbotten. sen hade jag blåbärssaften i grädden så den blev lila...sedan hade jag strössel på! det blev god,,,

• Aisha

Hallå, jag måste bara säga en sak som jag fick av mina föräldrar när jag var 1 år

Dom gjorde en _egen_ liten tårta till mig (gräddtårta med hallon) som jag fick klabba med och äta bäst jag ville. Bättre upp är att de har filmat allt också! Jätteroligt, faktiskt!

• Ia87

När min son fyllde 1 så gjorde jag en nalle puh tårta och en katt tårta som varvälldigt uppskattande..

Katt tårtan så köper du färdiga tårbottnar och i mellan så hade jag dummle fluff och pch andra pollyfluff, sedan hade jag lite bär i mellan med för annars så blir det för sött.
    Ta färdig rulltårta och skär i skivor och skär ut två öron.
    På tårtan sen hade jag ekströms choklad mousse med chokladkross i.
    Garnerade gjorde jag ögon av hallon, nos av jordgubbe och morrhår av lakristsnören som man klipper i lagom längd.

Nalle puh tåran i mellan hade jag ett lager med fruktmos och det andra lagret hade jag marsan cream.
    Lika dant där med rulltårtan att du skär i skivor och lägger dit som öron. Vispa sedan grädde och barnmatsdessert. Jag hade banan och mangopurre så att grädden blir gul. Bre över hela tårtan.
    Garnerade ögon med blåbär nos jordgubbe eller pollykula.
    Mun som lakristsnöre..

Bra tårta för barnen, för den blir inte så söt som den frsta.

Men båda var välldigt uppskattande hos oss...

Lycka till

• januarimaja

Köp färdiga tårtbottnar. Ta vad du vill emellan. Tex hallonsylt på ett lager och färdig marsansås på ett lager. Dela tårtbottnarna på mitten och vänd dem mot varandra så att det blir en form av en fjäril. Klä tårtan med grädde och dekorera så att det liknar en fjäril, tex med olika godisar, frukt, bär. Det finns även färdiga småpåsar i affären (typ maxi)som man kan dekorera sin tårta med! Köp lite godissnören och dekorera uppe på som en fjäril har di vet....
    Om du tex vill ha en rosa tårta, häll i karamellfärg i grädden.
    Glöm inte att ha lite extra grädde på kanterna eller avrför inte spritsa ett fint mönster....

lycka till!
    Kram

• pinse

Jag gjorde en glasstårta som såg ut som ett tåg. Köp några halv-litersförpakningar med glass. Lägg tre på rad som ett tåg och dela den fjärde i två lika stora delar. Ställ dessa upp på den första så att du får en tåghytt till lokföraren. Sätt ballerinakex tätt som hjul på sidorna. Köp lösgodis som last åt vagnarna. Vi hade chokladlinser i ena vagnen och strössel i andra vagnen. Sen satte vi geléhallon som ljus längst fram och satt en dödskalle som körde. Högst upp på hyttaket hade vi ljusen som födelsedagsbarnet skulle blåsa. Med denna tårtan kan man ju helt använda fantasin. Den var mycket uppskattad och barnen väldigt nyfikna.
    Lýcka till!

• PennyJane
    pinse skrev 2008-03-31 14:18:54 följande:
    Jag gjorde en glasstårta som såg ut som ett tåg. Köp några halv-litersförpakningar med glass. Lägg tre på rad som ett tåg och dela den fjärde i två lika stora delar. Ställ dessa upp på den första så att du får en tåghytt till lokföraren. Sätt ballerinakex tätt som hjul på sidorna. Köp lösgodis som last åt vagnarna. Vi hade chokladlinser i ena vagnen och strössel i andra vagnen. Sen satte vi geléhallon som ljus längst fram och satt en dödskalle som körde. Högst upp på hyttaket hade vi ljusen som födelsedagsbarnet skulle blåsa. Med denna tårtan kan man ju helt använda fantasin. Den var mycket uppskattad och barnen väldigt nyfikna.Lýcka till!
    Spännande! men.. gröpte du ur vagnarna så att du kunde fylla med last?
    (¯`°?.¸ ♥ Världens finaste Signe ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Tårta på 1-års kalas!!