• 83an

En rand i nageln... fler?

Jag är adopterad från Indien och jag har en fråga.
    Alla jag känner som är adopterade från just Indien har en brun rand i en eller flera naglar.
    Jag har min på tumnageln och min lillebror har sin på en tånagel.
    Jag har alltid undrat vad detta är och varför alla därifrån har det.
    Kanske att andra från andra länder oxå har det men det är inget jag tänkt på.

Jag själv tänker inte på att den är där men andra frågar vad jag gjort, så folk lägger ju märke till den.

Ngn som har en aning om vad detta är?

• Svar på tråden En rand i nageln... fler?
  • dossanova

Jag har en rad på tummen, inte för att jag har något emot den, men jag skulle oxå vilja veta varifrån den kommer, den dök upp för cirka 5 år sen och då var den väldigt smal, men den blir tjockare och tjockare hela tiden

Den går lodrätt längs hela nageln och och den är ungefär 2 mm

• 83an

Är Du oxå från Asien...?
    Min är oxå lodrät ca 2 mm bred.

Hmmmm måste ju vara jättemånga som har detta. Då alla jag känner från Indien har det.
    Kan ju inte bara vara de jag känner, måste ju finnas fler här på fl t ex.

• inoka

Jag satt och kolla mina fingrar och jag såg faktiskt en brun rand på mitt pekfinger. Undra om jag haft den där eller om den kommit nu då jag är grav och man har lite brist på kalk och dåligt hb...
    Jag är född i srilanka :)
    Får se om den försvinner om ngr dagar när bebisen är här.

• 83an

inoka: Har Du inte lagt märke till den innan?
    Jag har haft min hela livet...

• inoka

83an: nä faktiskt inte :) Men jag tror inte jag haft den där hela tiden. Den är rätt svag.

• Slampan No 1

Jag fick min rand pga lösnaglar. Det kom in fukt som i sin tur skapade mögel... Förvisso kanske man inte har lösnaglar på tårna men fukt kan ju alltid komma in här som där. Annars vet jag att naglar finklyvs om man har brist på järn och de skapar ju svamp infektioner med mera.. lite tips bara

• inoka

Smillan77: nog därför jag har en rand nu då mitt hb är jätte lågt.

• Ethi

Det är inte helt enkelt pigmentränder? Nere i Etiopien såg vi massor med brunrandiga naglar 

• 83an

Ethi: Jo det är det kanske...
    Men varför har man dessa då?
    Jag kom till Sverige när jag var 6 månader så det kan ju inte ha nåt med klimatet där eller så att göra.

• inoka

Är det pigmentränder har det nog inget att göra att man är asiat eller inte. Kan ju vara så att mörka får mörka ränder och ljushyade får ljusa ränder som inte syns så väl.. :)

• Ethi

Åh, jag har ingen aning varför man har dem eller får dem... Är det pigmentränder så fyller de väl ingen funktion antar jag, precis som inte heller leverfläckar, mongolfläckar, födelsemärken, fräknar etc gör? Om man får dem eller inte beror på det genetiska arvet och inte miljön, men de fyller liksom ingen funktion. Skulle jag tro?

• 83an

Men det konstiga är att alla jag vet därifrån har det. Men jag har inte sett ngn som inte är därifrån som har liknande...

• Mrs Moneybags

Det har med pigmentet att göra, på samma sätt som att man har en djupare färg i handflatans linjer, kanske mörkt tandkött osv.
    Det är helt normalt.

• 7470

hmm märkte faktiskt för några dagar sen att jag fått ränder på naglarna. trodde att det berodde på att jag är gravid (13+0)... Kul! skulle aldrig ha reflekterat över det så mkt själv

Svar på tråden En rand i nageln... fler?