• BymBym

Hur få ett urinprov på ett blöjbarn?

Min tjej ser ut att ha ont när hon kissar. Ska till VC i morgon och de vill helst ha ett urinprov. Hon är 2,5 år och inte intresserad av potta eller toalett. Några som har några tips?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:48
    Lyckades med lite möda och väntan få ett prov. Nu får vi hoppas att det inte är något. Men hon har fått feber och har fortfarande ont när hon kissar så det lutar nog åt uvi..

• Svar på tråden Hur få ett urinprov på ett blöjbarn?
  • Sandra och Frippe

har hon blöja och du byter på skötbord? kan du inte få henne att kissa när hon ligger utan blöja isf och se till att samla upp i plast skål el liknande?

• BymBym
    Sandra och Frippe skrev 2008-03-31 14:15:36 följande:
    har hon blöja och du byter på skötbord? kan du inte få henne att kissa när hon ligger utan blöja isf och se till att samla upp i plast skål el liknande?
    sköter inte på skötbord men man kan ju alltid försöka. Man får nog "vara med" och som du skriver samla upp dropparna
  • Sandra och Frippe

ja det behövs ju inte så mkt.

• Amliw

Vi fick lämna urinprov när vår dotter va 1.5år på sjukhus, då lät vi henne springa runt utan blöja men vi höll oss jätte nära hela tiden och när hon började kissa så fångade vi upp det med en skål, det gick jätte bra.
    Lycka till

• Sandra och Frippe

kan man inte få henne att kissa på ett stycke tyg el tvättlapp å sen vrida ur kanske....hm...kanske inte så skoj att hålla på med...äh jag vet inte=O)

• PernillaB

När de ville ha urinprov på min då 1,5 åring fick vi komma tidigt till VC och de hjälpte mig att sätta på som en påse inuti blöjan. Sedan fick vi vara däe på VC medan jag puttade i lilldamen vatten så att hon kissade. Sedan var det bara att lämna över.

• ELLEoClara

Lägg lite plastfolie i blöjan och nått mjukt över tex tvättlapp, kompress eller vad du har. När hon sen kissar kan du krama ur kompressen.
    Om inget lyckas kan man på VC få en liten plastpåse som tejpas på underlivet för att samla upp kiss.

• Mamisita

Nu vet jag inte hur man gör med lite äldre barn men när vår dotter som då var under 1år skulle lämna urinprov så tvättade skjöterskan först rent snippan så att man skulle minska ev kontamination sen "tejpades" det på en påse runt snippan som sedan fick ligga i blöjan tills något hade hänt.

Detta var ju en specifik påse för detta ändamål men det går kanske göra något liknande själv hemma? Kanske ni bara kan klippa två hål i en påse och dra på som trosor eller något liknande (om hon nu går med på det..)annars är nog av med blöjan och hålla sig i närheten med en skål kanske det enklaste.

• Vädtkustmamma

Vi har fått en sån där påse som nämnts tidigare. Vi har även fått sätta dottern utan blöja i knät och vakta med en plastmugg på att något skulle hända. Drygt men det funkade.

• Mamasnest

När vår dotter hade UVi sa de att man inte får vrida ur en trasa med kiss eftersom den innehåller bakterier. Påsar i blöjan använder de heller inte längre eftersom det inte var bra.
    Vi satte dottern (som hatar potta) på pottan och satte ett stort kar med vatten framför som hon kunde leka med. Vatten brukar få de att kissa.
    Det värsta är att ju äldre de är desto längre kan de hålla sig så det är svårt på äldre barn som inte vill sitta på toa eller pottan.

Trebarnsmamma på heltid
  • rasajj

nar min dotter hade hog feber och lakaren misstankte UVI, sa satte de kateter pa henne.. det gick fort, ar sterilt och vi fick svar omgaende.

Men det kanske ar mer har i USA.. Vad vet jag..

men annars far ni val lata henne sitta pa potta eller nat, tills nagot kommer.. Hon kan ju inte halla sig hela dagen, och ar det UVI, sa kanner hon ju behov att kissa oftare..

ge henne transbarsjuice att dricka och mycket vatska oht sa blir det nog battre!

Herbivore by proxy
  • BymBym

En sån påse som sätts fast på snippan fick vår lilla tjej när vi skulle ha urinprov från henne. De sa att de kan fixa det när vi kommer upp men det kan ju ta tid. Får väl jaga en blöjfri tjej helt enkelt....

ELLEoClara skrev 2008-03-31 14:26:27 följande:
    Lägg lite plastfolie i blöjan och nått mjukt över tex tvättlapp, kompress eller vad du har. När hon sen kissar kan du krama ur kompressen.Om inget lyckas kan man på VC få en liten plastpåse som tejpas på underlivet för att samla upp kiss.
    Det enda vi inte provat än. Får nog göra ett försök.

Tack igen för alla tips!
  • BymBym

Utan blöja och med mugg i handen fick jag ett urinprov efter lite väntan Nu får vi hoppas att det inte är nåt....

• Norpan81

Det finns små påsar som man kan tejpa på, annars får man låta barnet gå utan blöja och vara på pass med en mugg. Det kan ta sin lilla tid

Vår Truls var 10 mån och inte i närheten av att bli torr och ändå fick vi vänta i nästan 2 timmar innan han släppte en liten kiss

• BymBym

Ja, det tog lite tid. Sen har hon ju ont när hon ska kissa så hon höll sig extra länge. Får se vad läkaren säger i morgon...

• emson

Vi fick en tuta på snoppen på sonen när vi skulle testa honom för IVI. Sköterskan stoppade in snoppen i en påse med klister runt kanterna som han fick ha flera timmar, för visst kan det dröja. Finns likadana för flickor.

Svar på tråden Hur få ett urinprov på ett blöjbarn?