• Flippen

Hemorrojder efter förlossningen....

Hade inga problem med trög mage under graviditeten, och fick dessutom igång magen ganska snabbt efter förlossningen. Men nu några veckor efter förlossningen så är jag jättetrög i magen och har dessutom fått hemorrojder.

Jag går på toaletten så fort jag känner att jag behöver. Jag äter dessutom linfrön och katrinplommon. Möjligtvis dricker jag inte tillräckligt.

Någon som har erfarenhet av detta och vet om hemorrojderna förvinner av sig själv eller man måste göra något åt det?
    Och varför kommer det så långt efter förlossningen?

• Svar på tråden Hemorrojder efter förlossningen....
  • 3 hjärtan

Jag fick hemorrojder i samband med förlossningen, dom försvann några veckor efteråt.. minns inte men kanske 8 veckor efter. men det var det värsta jag varit med om!

jag köpte alcosanal på apoteket och smorde försiktigt med. duschade av mig efter varje toalettbesök för att hålla ordentligt rent och efterhand försvann dom en efter en.
    finns en salva som heter xyloproct också har jag för mig som många talar varmt om.

åt också linfrön och katrinplommon, men vet inte om det hjälpte så mycket. fick laxerande med mig från BB som hjälpte mycket när det var som värst.

tänk på att inte trycka på för mycket, för då blir det värre, utan låt det bara komma.

• Sagofe

Jag fick en efter förlossningen.
    Gjorde inget särskilt åt den, inga krämer eller något sådant och sen försvann av sig själv.

Läste någonstans nyligen att man ska trycka in hemorrojden för att in blod ska samlas i den och levra sig.

• FruSvensson

Sedan min första graviditet så har jag besvärats av hemorojder till och från. Jag säger bara - Alcosanal! En salva som har hjälpt mig, receptfri på apoteket. Har man stora problem och om hemorojderna sitter en bit in kan man även ta stolpiller. Du äter ju katrinplommon och linfrö, det är bra - för hård mage gynnar hemorojder. Drick mycket och rör på dig, promenera eller nåt annat. Lycka till, jag vet att du lider!

• 2006ängel

Jag hade det efter mitt 2:a barn nu, med de försvann av sig själva efter 2 veckor...fick det efter förlossningen.

• Pajsarn

Hemorojderna var värre än att föda barn! I min journal står de beskrivna som "plommonstora", jag hade så vansinnigt ont att jag åt starka värktabletter. Började med Xyliproct som man kan köpa receptfritt men det hjälpte inte ett dugg så jag fick utskrivet Sheriproct och blev bra.

• 2006ängel
    Pajsarn skrev 2008-03-31 16:02:13 följande:
    Hemorojderna var värre än att föda barn! I min journal står de beskrivna som "plommonstora", jag hade så vansinnigt ont att jag åt starka värktabletter. Började med Xyliproct som man kan köpa receptfritt men det hjälpte inte ett dugg så jag fick utskrivet Sheriproct och blev bra.
    Oj då, jag ska nog inte gnälla då jag hade 1 som var stor som ett russin....och försvann efter 2 veckor.

Jag lider med er, för jag tyckte att det lilla jag hade var jobbigt.
  • 3 hjärtan

2006: men det är väl nog jobbigt! jag hade 3 stora, som stora körsbär ungefär, kanske därför det tog sån tid också.

• Flippen

Börjar bli osäker nu på om det är hemorrojder jag har, för visst är det jobbigt men jag har inte haft det så jobbigt som ni andra verkar ha haft. Men det kanske finns olika grader?

Mina symptom är att det gör väldigt ont att gå på toaletten även om jag inte är jättehård i magen. Får säkert gå på toaletten 3-4 gånger per dag. Har också känt små bölder i analöppningen som är som ärtor ungefär.
    Brukar dessutom blöda när jag torkar mig.

Kanske en lidrig form av hemorrojder då, för jag har inte ont direkt förutom när jag går på toa?

• 2006ängel
    Flippen skrev 2008-04-01 11:24:05 följande:
    Börjar bli osäker nu på om det är hemorrojder jag har, för visst är det jobbigt men jag har inte haft det så jobbigt som ni andra verkar ha haft. Men det kanske finns olika grader?Mina symptom är att det gör väldigt ont att gå på toaletten även om jag inte är jättehård i magen. Får säkert gå på toaletten 3-4 gånger per dag. Har också känt små bölder i analöppningen som är som ärtor ungefär.Brukar dessutom blöda när jag torkar mig.Kanske en lidrig form av hemorrojder då, för jag har inte ont direkt förutom när jag går på toa?
    Det är säkert hemorrojder du har, men alla drabbas ju olika...
  • Bellbox

Hej

Jag fick också problem nu efter förlossningen; men mest då jag antagligen fått en spricka i en inre hemorrojd p.g.a trög mage... (äter också mycket fiber & linfrön o.s.v, men "boven" är att jag TYCKTE jag drack mycket vatten, men när jag nu ökat ytterligare på den fronten är det bättre!)
    Tyvärr är Xyloproct SLUT & rest-noterat till SOMMAREN (!) enligt Apoteket & jag provade Alcosanal utan effekt...
    Fick till slut utskrivet Scheriproct av Dr på BB (man kan ju ringa dem en viss tid efter förlossningen) & det blev SÅ mycket bättre bara på 3-4 dagar!!

Sen tänker jag ge DET BÄSTA TIPSET jag fått om man någongång har ONT då man ska tömma tarmen p.g.a hemorrojder, spricka eller liknande; när du ska tömma tarmen, ta en tvättlapp eller papper & blöt den med VARMT vatten (riktigt varmt! Inte skållhett, men så pass att det är hanterbart!) Sen håller man denna mot området mellan mellangården och... ja ni vet... Detta får muskeln att slappna av ordentligt och det brukar lindra besvären jätte-bra just då man ska tömma tarmen...
    Förstår ni hur jag menar?
    Alla knep är bra utom de dåliga!

• Flippen

Pixter:
    Tack för tipsen!!
    De läkemedlen du pratar om, är det salvor, tabletter eller stolpiller?
    Det känns som att mitt problem är min tröga mage för om jag inte är hård i magen så gör det inte speciellt ont att gå på toaletten och då tror jag inte att en salva skulle hjälpa mig.

• Bellbox
    Flippen skrev 2008-04-01 11:48:09 följande:
    Pixter:Tack för tipsen!!De läkemedlen du pratar om, är det salvor, tabletter eller stolpiller?Det känns som att mitt problem är min tröga mage för om jag inte är hård i magen så gör det inte speciellt ont att gå på toaletten och då tror jag inte att en salva skulle hjälpa mig.
    Det finns både & beroende på vad problemet är...
    Men börja med att dricka betydligt mer vatten tror jag Se till att ha ett glas fyllt & drick även under natt-amningarna; det försvinner mer vatten än man tror när man ammar
    Jag behöver inte alls kissa lika ofta nu trots större mängder vatten!

Försök också komma ut på promenad dagligen
    !*
  • Flippen

Tackar!! Ska börja med att dricka betydligt mer vatten för jag VET att jag dricker på tok för lite vatten .

• Jordgubben81

Så det är nog det jag har då.. För mig började det nån vecka efter förlossningen. Man vill ju knappt gå på toaletten för man vet att det kommer att göra he..etes ont! Inte alltid man kommer ihåg att dricka mycket när man går hemma å tar hand om liten. Får nog testa salvan.

• 3prinsessor

Jag säger bara Laktulos. Fick en ärta under graviditeten som i rpincio försvunnit, men jag måste ha ngn inombordare okcså för det blöder och gör ont mest jämt när jag gör en tvås.
    Laktulos håller min mage tillräckligt lös för att inte behöva "krysta" men utan att ha som diarré. Sen är det väl bara att härda ut, det går långsamt åt rätt håll känns det som.
    Testa, jag slipper i alla fall gråta under mina toabesök numer.

Svar på tråden Hemorrojder efter förlossningen....