• Pilgrimka

Brödtips tack! Mitt blir torrt och tråkigt

Jag älskar att baka, men när jag ska göra matbröd så blir det bara torrt...

Jag vill gärna ha tips på recept och knep. Hur gör ni?
    Vad blir gott?

• Svar på tråden Brödtips tack! Mitt blir torrt och tråkigt
  • Mrs Kaffelatte

Vad vill du ha? Recept eller förslag på hur de itne ska bli torra?

*~~~*~~~* Leksing tills jag dör *~~~*~~~*
  • Pilgrimka

Jag vill gärna ha bde och, dvs era favoritrecept samt tips på hur man ökar hållbarhet och inte får ett saftigt och gott matbröd.

• Mrs Kaffelatte

Då får du mitt recept.

Mitt långpannebröd1 liter filmjölk
    ½ dl sirap, ljus eller mörk
    5 dl fullkornsvetemjöl och 4 dl dinkelmjöl
    2 dl grovt rågmjöl
    3 dl vetekross + 2 dl vatten
    2 dl vetekli
    3 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    1 tsk brödkryddorCa 1 dl av var: solrosfrön, linfrön och russinSätt ugnen på 175 grader.Koka upp vattnet och häll över vetekrosset. Låt svälla några minuter.
    Blanda mjölet, vetekliet, bikarbonatet och saltet (= de torra ingredienserna)
    Blanda ner filmjölken, sirapen och vetekrossblandningen i mjölblandningen.
    Rör tills allt blandat sig. Degen skall vara ganska lös.
    Smörj en långpanna, alternativt klä den med bakplåtspapper.
    Häll i smeten, Grädda i 1 timme långt nere i ugnen.
    Låt bröden svalna i formarna. Går att göra som limpa med. Då blir det två stycken.De ska vara inne 1½ timme då i stället.Prova gärna att blanda ner något av följande, som variation: hasselnötter, linfrön, torkade aprikoser, solrosfrön - eller varför inte lingonsylt! 

*~~~*~~~* Leksing tills jag dör *~~~*~~~*
  • Nyfiken gul

när du bakar bröd och bullar är det jättenoga att du följer receptet till punkt o pricka och inte börjar höfta en massa när det gäller mängden du ska ha i.  Kör inte ner dl-måttet i mjölet tex utan häll mjölet ner i måttet.

Se också till att du har rätt mängd vätska i, jag har upptäckt att det faktiskt är skillnad på vätska o vätska. Vatten, lättmjölk o sånt blir torrt o tråkigt. Står det mjölk i recepten så använd standardmjölk.
    Använd också riktigt smör eller margarin och inte olja.

Att du har för hög ugnstemperatur och att brödet står inne för länge gör också att det blir torrt och tråkigt. Vad som står i recepten angående gräddningstid är högst inviduellt och varierar från ugn till ugn, prova dig fram helt enkelt hur högt/lågt plåten ska stå och hur länge/kort det ska vara inne.

• havsfru

Precis som Mrs Kaffelatte brukar jag baka bröd med bikarbonat. Jag tycker det blir enklare så.

När jag tagit ut brödet ur ugnen brukar jag först låta det stå och "vila" en stund i formen innan jag häller ur det. Sedan rullar jag in brödet i 2 handdukar, så att det inte blir torrt medan det svalnar.

• mooogn

Jag brukar faktiskt höfta vad gäller mjölet Häller i tills degen blir precis vettig att arbeta med. Oftast (men inte alltid) ska degarna knådas rejält vid sin första knådning; 5 min. med maskin eller tio min. för hand.

• Tieo

Filbröd/limpor i alla dessa olika varianter är nog svåra att få torra. De blir dessutom väldigt goda! Man kan variera med mjölkblandingar, frukt, nötter etc i det oändliga

Kesella, morötter, frukt gör ofta att brödet inte blir torrt utan saftigt.

• Tieo

Just ja, koka havregrynsgröt ska göra bröd lite mer saftiga också..

Svar på tråden Brödtips tack! Mitt blir torrt och tråkigt