• Nea85

laktosfritt bröd

pga laktos allergi letar jag nått gott recept på bröd. Vet ni om det finns färdigt på affärer eller måste man baka sitt eget hela tiden?

• Svar på tråden laktosfritt bröd
  • skorpionen80

De flesta bröd är väl laktosfria?

• Morbid Mistress

Det beror på hur känslig man är. Maken är relativt känslig men han klarar av det bröd vi köper.

Jag stressar, alltså finns jag
  • Nea85

kanske dem ärGenerad men vad är det för vätska i bröden då? nått måste det ju va..
    det brödet jag brukade baka var det typ laktos i

• Nea85

jag har blivit så känslig att jag inte kan ha lite mjölk i teet ens

• Morbid Mistress
    Nea85 skrev 2008-03-31 15:57:41 följande:
    kanske dem är men vad är det för vätska i bröden då? nått måste det ju va..det brödet jag brukade baka var det typ laktos i
    Matbröd är ofta bakade på vatten
    Jag stressar, alltså finns jag
  • cream tea

min sambo är vädligt laktosintolerant, klarar ingen laktos alls, men vi köper vanligt bröd i affären. I princip allt butiksköpt bröd är laktosfritt, bakat på vatten. Däremot om man bakar eget bröd hemma är det ofta mjölk i receptet (finns dock många som inte har det också) men då kan man ju baka med laktosfri mjölk så går det bra.

• Sotardotter

Läs innehållsförteckningarna! Många bröd är laktosfria, ring och kolla med leverantören om du är osäker.

När du bakar själv är det bara att byta ut smör mot laktosfritt margarin eller olja. Mjölken byter du ut mot vatten eller havre-, soja- eller rismjölk.

• Muminski

De flesta bröd är ju helt mjölkfria så det borde inte vara svårt att hitta. Har inte hittat bröd som är enbart laktosfritt utan antingen är det med "helmjölk" eller helt utan mjölk. Laktosfritt är ju mkt lättare att leva än helt mjölkfritt, det finns många bra laktosfria produkter.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Om du vill baka egna bröd kan du använda laktosfri mjölk, eller om du hellre vill köra på vatten eller andra mjölkfria alternativ. Det är för det mesta vatten i brödet man köper. Jag bakar alltid på vatten, bullarna blir jättegoda.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • ellam71
    Nea85 skrev 2008-03-31 15:58:30 följande:
    jag har blivit så känslig att jag inte kan ha lite mjölk i teet ens
    jag tror det finns många sorter du kan köpa! Kolla förteckningen bara.
Svar på tråden laktosfritt bröd