• zara82

Högt crp=hjärnhinneinflammation??

Hej!

Sitter här med en klump i magen. Har varit på akuten idag med min dotter på 19 månader.

Hon fick hög feber i lör kväll o kräkningar. Tar sig för öronen o lite upp mot huvudet. Trodde det var öroninflamamtion..

Hon hade lunginflamamtion,öron o luftrörskatarr för 5 veckor sen. blev frisk o blev smittad igen av nytt virus men har ej haft feber förrens nu..

Det jag mår dåligt över är att hon har ett högt CRP värde: 128 o dom hittar inget fel på henne!!!

Röntagde lungorna o d var ok,öron ok o urinen bara lite spår..

Hon har feber runt 38.7 nu, jag är jätte rädd för att det kan vara hjärnhinneinflamamtion...

Finns det någon här inne som har avrit med om samma sak? Högt crp, feber men de hittar inget fel??

Kan man få så högt värde av en virusinfektion???

Hade varit så tacksam om någon hade kunnat svara mig:)

• Svar på tråden Högt crp=hjärnhinneinflammation??
  • Familytime

Nej, det är mer troligt att det är en bakterieinfektion, inte virusinfektion.

• jolan27

CRP över 50 innebär att det är en bakteriell infektion.

• Hummlis

bakterieinf, virus ger ej högt CRP.
    värdet är inte så jättehögt, borde vara mycket högre vid en meningit.

• lillchoppa

Japp det kan man.Min son har haft feber 3 veckor.de tog en sänka och han hade 130.
    Dom tog ett uronprov som visade ok.Men jag ringde akuten ändå som pratade med en kunnig barnläkare som sa att sänkan kan visa högt av virus.Dagen efter var han frisk.

• Bellahhh

Min Noah hade över 200 hittar inget fel... Han har 50 idag.. Men min kompis barn hade nästan 300 när han hade lunginf.
    De hade väl undersökt om de hade trott att det var hjärnin.? Ring dem och fråga annars..
    Jag har permiss med sonen från sjukan nu, febern har sjunkit men de vet ej vad som har orsakat detta.

Min familj är finast
  • Plippi

Min son hade så där för ett par veckor sedan. Vi var på vc ett par dagar i rad för att de skulle observera honom.

Det var inte mågot bakteriellt utan läkaren var övertygad om att det var influensan. Den ger högt crp. Han var även i kontakt mrd barnläkare på Halmstads lasarett och de trodde oxå på influensan eftersom lungor och allt var ok.

• Plippi

Crp är inte ett exakt värde heller. Ibland kan det visa lite fördröjt oxå. Det värde som det visar på morgonen kan egentligen vara det som man hade igår.

Den läkaren vi träffade sa att det sjukast barn han träffat hade ett crp på 30!. Hon hade då dubbelsidig lunginflammation ,som i vanliga fall har ett högt crp.

Svar på tråden Högt crp=hjärnhinneinflammation??