• underli

Hjälp! Går löken att äta när den varit skalad!?

Hej!! Hoppas på att få kontakt med en som kan! Ringde mamma, och hon sa att jag skulle köpa en ny, och jag orkar inte gå till affären just nu =)

Ska laga nån slags renskavsgrej med lök i också, men grejen är den att jag hittade en halv lök i kylskåpet, skalad, och jag vet inte hur länge den har legat där. Kan va så mycket som upp till en månad , eller bara nån vecka, ingen aning.

Tog bort det runt om som blivit lite mjukt, men allt inne var som en färsk lök.

Kan man äta den då?? Eller kan det ha bildats nåt gift liksom?! =P.. kan inte så mycket om matlagning... snälla hjälp mig!!

• Svar på tråden Hjälp! Går löken att äta när den varit skalad!?
  • speciers

Jag tycker att du ska köpa en ny lök, om den har legat i en månad skulle i alla fall inte jag vilja äta den!

• LillaBibbi

jag hade köpt en ny lök. inte minst för att känna mig säker och lite motion skadar ju ingen

• Snorkis

Jag skulle definitivt köpa en ny lök!

• Laura05

Tror absolut inte att det har bildats något gift.

• ZuperSmurfan

de är ingen fara i så fall hade de varit mögel på..

• underli

Oj det var olika bud =) Alltså jag har gått så mycket idag, så jag pallar inte mer.
    Noll mögel. Luktar fräscht. Men de flesta av er säger som mamma alltså??
    Snart börjar matlagningen... spännande. Vill ha lök ju!
    Nån som e helt säker på vad man borde göra?

• underli

please, nån som vet?? =) om 10 min åker den i soppåsen...
    tack alla som engagerat sig i detta dilemma! =)

• mai

Jag är helt säker på att du ska köpa en ny lök...

• underli

Löken har i och för sig legat i en plastpåse... Kanske gör att den har hållt sig bättre?

• Laura05

Ingen fara! Bara ner med den i renskaven!

• underli

hehe, jag hade hälften av löken i. Då blev det liksom varken eller ;) Än så länge mår jag bra, och det va jättegott..

• underli

Ja, det är frågan, eller hur?! Jag tycker ju det borde vara så, men är lite feg så jag frågade här.. de flesta säger här att jag ska köpa ny. så då undrar man varför? alltså vad har hänt med den, vad är det för skillnad om den legat i plastpåse? Samma skydd som skalet nästan ju? =S.. ingen aning.

• ashera

Titta, känn och lukta. Verkar den ok så är den ok skulle jag tro.
    jag brukar förvara halva lökar och ibland skalade lökar i plastpåse i kylskåpet, fast iofs brukar de ju bara ligga max 1 vecka då.

• mooogn
    underli skrev 2008-03-31 20:24:57 följande:
    Ja, det är frågan, eller hur?! Jag tycker ju det borde vara så, men är lite feg så jag frågade här.. de flesta säger här att jag ska köpa ny. så då undrar man varför? alltså vad har hänt med den, vad är det för skillnad om den legat i plastpåse? Samma skydd som skalet nästan ju? =S.. ingen aning.
    Men samtidigt så lagade du till den. Lite värme verkar ta kål på "det mesta"
Svar på tråden Hjälp! Går löken att äta när den varit skalad!?