• Alvi

Hur %&¤#& gör man ostsås (till lasagne) som INTE bränner fast i kastrullen!?!

Rör ut mjölet i lite mjölk
    Koka upp mjölken med en klick smör i
    Koka en stund under omrörning
    Ha i osten

MEN DET BRÄNNER JU FAST! Blir GAAAALEN!

Hur gör ni andra?!?!

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • Svar på tråden Hur %&¤#& gör man ostsås (till lasagne) som INTE bränner fast i kastrullen!?!
  • Lolagumman

Koka inte efter att du haft i osten. Olika kastruller bränner också olika mycket. Ha låg temperatur.

• bellanbus

Jag smälter alltid smöret i en kastrull, sedan i med mjölet o rör utav helvete, därefter pytsar jag i lite av mjölken o rör, sedan håller jag på så tills allt mjöl är löst, då häller jag i all mjölk.
    Sedan låter jag det koka upp, saltar o pepprar, o sist i med osten!

Mitt "knep" är att ha mjöl o mjölk uppmätt o klart så jag bara kan hälla i det direkt!

Välkomna till Effelltown....
  • Majsan70

Jag köper Keldas färdiga ostsås, enkelt o inget som bränner vid. Supergott är det oxå.

• Freiya

jag säger samma sak, vispa som fasen hela tiden, och koka upp på lite lägre värme.
    det e ju tråkigt som fasen och jobbigt, men det e ju inget skoj med bränd sås :(

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • mai

Keldas färdiga ostsås. Toppen. Häll den kall rakt ner i lasagnen.

• Dott

Håller med några föregående : Keldas färdiga ostsås...toppen

• Alvi

Puuh... Nu rörde jag som en tok konstant, och det är bara LITE fastbränt!

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • bellanbus
    Alvi skrev 2008-03-31 17:54:22 följande:
    Puuh... Nu rörde jag som en tok konstant, och det är bara LITE fastbränt!
    Tjockbottnad kastrull är det bästa till att göra ostsås (el stuvning) i tycker jag!
  • Luddvar

Jag tar i smör som får smälta. Sen rör jag med nån matsked mjöl. I med 3-4 dl mjölk och lite salt och rör tills det tjocknar vilket brukar gå fort. Ta bort kastrullen och lägg i osten. Rör runt och så är det klart.

• Lolagumman

kom på en sak till. Värm mjölken i mikro innan du börjar koka den i kastrull

• Macchiato

Jag brukar smälta en redig klick smör och sedan hälla i mjöl. Låt mjölet gotta in sig i smöret ett tag så att mjölsmaken försvinner men rör hela tiden. Sedan häller jag i mjölk lite i taget vartefter den tjocknar. Klart.

• Macchiato

Sorry, kom på att det inte är ostsås utan en bechamel, glöm mitt inlägg

• Luddvar
    Macchiato skrev 2008-03-31 18:58:56 följande:
    Var väl samma sak fast utan osten.
  • musli

Blå bands pulver ost-sås!!! Super och billigare än Kelda!

• Macchiato
    Luddvar skrev 2008-03-31 18:59:36 följande:
    Var väl samma sak fast utan osten.
    Vad säger du ?! Bechamel och ostsås, katastrof

Jo tillvägagångssätten är ju lika. Vill inte förvirra bara.
  • Freiya

jag kom på en till grej, ni vet Dolmio-såserna? den finns som bechamel-sås också. har iofs bara sett den i danmark, men nånstans finns den kanske här med :)
    ska prova keldas faktiskt nästa gång jag gör lasagne.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • JennyS

Jag värmer alltid mjölken i micron innan, då blir det kortare tid innan den kokar upp i kastrullen = mindre fastbrännt.
    Jag höll på att bli galen på att skrubba kastruller innan jag började förvärma mjölken.

• bellanbus
    Macchiato skrev 2008-03-31 18:58:56 följande:
    Det är bechamelsås man använder till lasagne
Svar på tråden Hur %&¤#& gör man ostsås (till lasagne) som INTE bränner fast i kastrullen!?!