Tryck över (och ont i) bröstet/svalget, v. 30. Känns det igen?
Är gravid i vecka 30 och har sedan igår haft en konstig känsla i övre delen av bröstet, nästan upp mot svalget. Jag har aldrig känt det förut så det är lite svårt att beskriva, men jag gör ett försök:
Det är inte som vanligt halsont eller halsbränna, mer som ett "tryck" som också gör ont. Det blir värre om jag t.ex. böjer mig framåt eller tar i, eller om jag andas in djupt. Ibland känns det som att det onda kommer lite "pulserande" (i takt med hjärtslagen tror jag).
En kollega till mig tyckte sig känna igen det som en graviditetsåkomma, och jag undrar om det finns fler som gör det? I så fall skulle det kanske (?) kunna bero på att allt trycks ihop så mycket (typ "inälvor i halsen" :-P ).
Det skulle kanske också kunna vara någon slags förkylning som är på gång, men jag tycker inte det känns riktigt så...
(Om det blir väldigt besvärligt eller om jag börjar känna mig orolig ska jag förstås ringa BM/VC/sjukvårdsrådgivningen eller liknande. Men än så länge är jag mest bara nyfiken på ifall det kan vara något som hänger ihop med graviditeten, och som jag bara inte hört talas om förut.)