• Liten

Tryck över (och ont i) bröstet/svalget, v. 30. Känns det igen?

Är gravid i vecka 30 och har sedan igår haft en konstig känsla i övre delen av bröstet, nästan upp mot svalget. Jag har aldrig känt det förut så det är lite svårt att beskriva, men jag gör ett försök:

Det är inte som vanligt halsont eller halsbränna, mer som ett "tryck" som också gör ont. Det blir värre om jag t.ex. böjer mig framåt eller tar i, eller om jag andas in djupt. Ibland känns det som att det onda kommer lite "pulserande" (i takt med hjärtslagen tror jag).

En kollega till mig tyckte sig känna igen det som en graviditetsåkomma, och jag undrar om det finns fler som gör det? I så fall skulle det kanske (?) kunna bero på att allt trycks ihop så mycket (typ "inälvor i halsen" :-P ).

Det skulle kanske också kunna vara någon slags förkylning som är på gång, men jag tycker inte det känns riktigt så...

(Om det blir väldigt besvärligt eller om jag börjar känna mig orolig ska jag förstås ringa BM/VC/sjukvårdsrådgivningen eller liknande. Men än så länge är jag mest bara nyfiken på ifall det kan vara något som hänger ihop med graviditeten, och som jag bara inte hört talas om förut.)

• Svar på tråden Tryck över (och ont i) bröstet/svalget, v. 30. Känns det igen?
  • Gzz

Jag hade precis samma "åkomma" några gånger i vecka 30 och 31. Är nu i vecka 32 och har inte känt av det på flera dagar...

Trodde det kunde vara halsbränna men tänkte inte så mycket mer på det... och nu är det ju borta helt plötsligt. Konstigt...

• Tindras äiti

v.31 precis så har jag d oxå, flera ggr om dan.
    skit jobbigt vaknar på nätterna av d å måste gå runt i lgh halva natten
    så jäkla jobbigt när d onda kryper upp som i halsen känns som man inte får nån luft.

går ditt onda oxå ut i ryggen?
    på mig känns d både i bröst, rygg och hals , som om hela bröstet knyter sig.

• Söderfågel

Hej!

Detta är min tredje graviditet och första gången jag har dessa symtom....har haft det sedan ca v 25....det låter som det du beskriver och till mig sa läkaren (går på spec.,mvc) att det är magmunnen som är under påverkan. Det kan göra så pass ont att man nöstan tror man har en pågående hjärtinfarkt. Jaghar haft skitont rent ut sagt och försökt med ALLT. Det enda som hjälpt är att äta småportioner ofta, ungefär som när man har magkatarr. Magmunnen kan påverkas dels av graviditeten, att det blir ett tryck och också av hormonerna. Det kan fortsätta tills efter förlossningen och blir det riktigt illa finns det hjälp att få i form av tabletter. Nu är jag i v 39 och mina besvär börjar tack o lov ge med sig, antagligen dels för att magen nu sjunkit ner. Börja med att prova småportioner och sov med överkroppen i högläge. Problemet är att magmunnen inte stänger sig och det blir typ som ett bråck. Nu är jag ju ingen doktor så är du fortfarande orolig och mår dåligt tycker jag du ska söka för det. Men det här är mina erfarenheter i alla fall! Lycka till o hoppas det blir bättre snart!

• Liten

Tack för era svar! Det verkar som att jag inte är ensam med dessa symtom då, tänk vad mycket som kan hända i kroppen under en graviditet.

Tindras äiti: Nja, mitt har nog hittills mest bara känts i övre delen av bröstet och i halsen, så jag har inte haft det lika illa som du.

Söderfågel: Det låter ju inte alls otroligt att mina besvär har samma orsak som dina, även om det verkar som att jag (hittills i alla fall) har fått det lindrigare. Tack för tipsen! Jag provade sova med huvudet högre redan inatt.

Idag känns det betydligt bättre för mig än det gjorde igår, vilket förstås är väldigt skönt. Men jag ska nog vara beredd på att det kan bli värre igen, utifrån vad ni beskriver.

Jag känner mig inte särskilt orolig just nu, men ska nog ändå ta upp det med min barnmorska när jag träffar henne nästa vecka.

Lycka till till alla er också!

• smiles84

ååå, så skönt att läsa detta. hade ett sådant tryck i torsdags och blev skit rädd och ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle åka upp till akuten. Vi blev sittandes där i 4 tim innan vi fick komma in, konstigt i och med att vi kom in med "andningsbesvär". De tog prover och ekg, men alla värden var bra sa doktorn. Men sedan slägnde han bara ur sig att det kanske är stress (panikångest) med ett finare ord. Men jag sa till honom att det inte alls var en sådan känsla, men han hann inte att pata mer det var så mycket att göra på akuten. Men man var ju lite ställ när vi åkte där ifrån, ingen rolig diagnos de ställde. Men dagen efter så pratade jag med mig barnmorska som sa att det kan ha med graviditeten att göra, att det fylls på med mycket blod nu och att det kan påverka andnigen.. Så min oro är som bort blåst nu och skönt är det.!!!

Svar på tråden Tryck över (och ont i) bröstet/svalget, v. 30. Känns det igen?