Hur kokar man mjölk utan att bränna den?
Ja, hur gör man? Jag har då aldrig lyckats...
Ja, hur gör man? Jag har då aldrig lyckats...
minsta lilla tecken på bubbel -> bort från plattan.
mjölk bränner vid/kokar över om det får börja koka "på riktigt"
Röra om ofta, börja på låg värme... Ja, så brukar jag göra, bränner den inte (inte så ofta iaf).
japp! och låg temperatur och rör sakta i botten hela tiden
Man rör hela tiden!
Röra, röra, röra! Var försiktig med värmen, den ska inte vara för hög. Det är lätt att man (hehhe läs:jag) blir otålig för att det inte verkar koka så höjer man värmen och då måste man passa ännu mer. Så låg-mellan värme och rör hela tiden.
Lägger enkronor under grytan och rör hela tiden.
shit vad smart!
Fast funkar enkronor på hällspis? *skeptisk*
Man står nära spisen och är beredd!
Jag kokar varm choklad ganska ofta och har aldrig lyckats bränna den. Koka över däremot händer lite väl ofta. Plattan står på 4:an (av 6) och när det börjar ånga så är det dags att ha koll på spisen. Nu brukar jag se till att chokladen kokar ordentligt men det gör jag inte när jag kokar enbart mjölk. Då tar jag den så fort det börja bli små bubblor i kanten.
Använd gärna en teflonkastrull. Det har jag och då bränner det inte fast. Men man måste ju dessutom röra om/vispa i princip hela tiden.
Oj, här hade det varit aktivitet medan jag varit upptagen med att bränna både stuvade makaroner och bechamelsås....
Mitt största fel är uppenbarligen otålighet, för röra brukar jag göra som en galning. Tack för tipsen. Det där med enkronor lät ju intressant.
häll en liten skätt vatten i så bränns den inte vid..funkar alltid fr mig
Skölj kastrullen i kallt vatten innan du kokar mjölk. Har inte provat det själv, men har läst i en husmorsbok att det ska vara bra. Om man inte vill att mjölken ska koka över kan man lägga ner en tesked i kastrullen...