• Filip080323

Sticker i brösten vid amning?

Hej!
    Jag o sambon fick vår första son för 8 dagar sen :)
    Amningen går bra, förutom att han kräker efter varje mål.
    Men det är vanligt har jag förstått? Är det så för att mjölken inte riktigt
    blivit helt anpassad efter hur mycket han äter? Och att det är överflödet som kommer upp?
    Ännu en fråga är att jag ibland måste pumpa ut lite mjölk, för det spänner och
    drar i brösten. Idag har det kännts lite annorlunda, precis som "rysningar" i brösten, och även spänningar när det läckt. Vet någon vad det kan bero på?
    Hur lång tid tar det cirka innan mjölkmängden stabiliserats sig?

Tacksam för svar, mvh Malin.

♥ Älskade Filip, 080323. ♥
  • Svar på tråden Sticker i brösten vid amning?
  • Flickan och kråkan

Försök undvika att pumpa så här i början annars tror din kropp att barnet behöver mer mjölk och producerar mer mjölk. Innan brösten ställt in sig första gången är det ovanligt med mjölkstockning. Man får helt enkelt stå ut med obehaget så kroppen ställer in sig på just ditt barns behov.

Utdrivningsreflexen kan kännas lite så, som rysningar.

• Filip080323
    Flickan och kråkan skrev 2008-03-31 18:58:02 följande:
    Försök undvika att pumpa så här i början annars tror din kropp att barnet behöver mer mjölk och producerar mer mjölk. Innan brösten ställt in sig första gången är det ovanligt med mjölkstockning. Man får helt enkelt stå ut med obehaget så kroppen ställer in sig på just ditt barns behov.Utdrivningsreflexen kan kännas lite så, som rysningar.
    Okej, tack för tipset.
    Hur lång tid tar det då ca innan kroppen ställt in sig?
    För är synd om lillen med, för när han väl äter (spec om det gått några timmar mellan)
    så kommer det jättemycket mjölk och han hinner inte med, det gör så att han blir glupsk
    och sväljer mycket luft, som gör så att han kräker.. ojoj. Mycket på en & samma gång :)
    ♥ Älskade Filip, 080323. ♥
  • Flickan och kråkan

Det är lite olika det där hur lång tid det tar, men ge det någon vecka utan pumpning så kommer du nog att märka att brösten slutar spänna mellan amningstillfällena. Pröva att ligga ner och amma då rinner mjölken långsammare, och liten slipper svälja så mycket luft och sätta i halsen.

• Marlene
    MadeByLove skrev 2008-03-31 18:55:15 följande:
    Idag har det kännts lite annorlunda, precis som "rysningar" i brösten, och även spänningar när det läckt.
    När känns det så? När du ammar och läcker? Det kan vara utdrivningsreflexen du känner (kan kännas i båda brösten och inte bara i det man ammar på) Många beskriver det som en stickande brännande känsla
  • ultimma

Grattis till bebisen. Min dotter kräktes också, efter varje mål blev bättre vid 4-5 månader.

Svar på tråden Sticker i brösten vid amning?