• Modin

Någon som fått i v 33-34

Någon som fått barn i v33-34 som kan berätta lite?!

Hur lång tid fick ni ligga på neo och kunde dom andas själva osv..?

• Svar på tråden Någon som fått i v 33-34
  • ElinOlsson

Fick i v 31+3. Låg på neo i tre veckor, sen fick vi komma hem och få hemvård.
    -låg ej i kuvös, men på värmebädd, då han inte kunde hålla värmen själv, ca 2 veckor.
    -fick gulsot och solade lite
    -fick sondmatas, då sugreflexen inte är utvecklad, ammade helt efter ca 6 v
    -låg med övervak på hjärta och syresättning i ca 2 veckor
    -ingen syrgas
    -mådde bra efter det att han kom ut och med tanke på att han kom 8 v för tidigt
    -inga komplikationer varken då eller nu
    -är idag 3 år och ett busfrö

• hästhov78

Hej det är nog väldigt upp till vaerje barn en fick mina tvillingar i v 33+6. De behövde hjälp att syresättas alldeles efter förlossningen.Båda lades i kuvös först, Sen hade den ene apnetendenser men klarade sig annars bra med andningen o behövde sola och och så men det är vanligt. Den andre lades i cpap o fick hjälp o andas men blev sämre och fick pneumothorax, hål i lungan så han lades i respirator några dagar och fick medicin.. De sondades i 2,5 vecka och ammades en del det de orkade. Vi var inskrivna 1 månad. Hem på permis lite tidigare.. När jag fråga hur länge man skulla vara kvar alldeles då de fötts sa man att de brukar säga till då de skulle fötts, och får man komma hem tidigare är det bonus!!

Barnen mår nu toppen växer och frodas, de vägde ca 2500 då de föddes så de var stora.. Kanske skrivit lite rörigt får fråga om nåt e oklart..

• skrollan2

jag födde vår lilla tjej i v33+0
    Hon andades själv och fick ligga i kuvös i 3dygn för att behålla värme,hade även övervakning på i 1vecka.
    Fick sola 1dygn för gulsot.
    Låg på neo i 11dgr,sedan hade vi hemsjukvård i 11dgr till,Hon blir iövermorgon 4 måander

O är som vilken bebis som helst,mått bra hela tiden

• Lilly14

Min son är född i vecka 32+2. Vi låg 3,5 vecka på Neo för jag ville inte åka hem innan han hade börjat helamma och slapp sondmatas. I övrigt mådde han bra, känner igen mycket i ElinOlssons svar förutom att han ej fick gulsot. Det jag har märkt är också att han har varit sen i motoriken och gick t ex inte förrän vid 18 månaders ålder.

• pulmones

vår tjej är 6 veckor nu

hon föddes i vecka 34+5. vägde 2325 gram. hon behövde cpap i 8 timmar men sen klarade hon sig själv, nappade på flaska, ingen solning. sov med övervak i några dagar. var hemma efter 5 dagar på neo

• tjejligan

Vi fick 34+2 tvillingar(2080g,1720g) de andades själva så behövde inte kuvös.Ingen solning. Sondamtades med min bröstmjölk i drygt 1 vecka. Därefter bröst och flaska(med bröstmjölk). Vi fick lämna neo efter 2 veckor.

• CarolinW

Fick min son i V.33+1 han låg i kuvös dom första 24 timmarna och fick hjälp att andas, därefter fick han ligga i värmebädd. Han sondmatades med min bröst mjölk samtidigt som vi försökte få igång amningen. Direkt efter hemkomst började han helamma
    Vi låg inne i 2 veckor men fick hemsjukvård som vi bara hade i 1 vecka.

• hemmafrun

Vår son föddes i v. 33 men tyvärr hade han problem med andningen länge och sedan svårt med att äta.
    Han föddes sommaren 2003 i Stockholm och när han var 5 dagar gammal fick han flygas till NÄL (Trollhättan) för att de hade slut på resurser.
    Där stannade han 33 dagar.

• camillarockstar

Min kille är född i v 34+4, han behövde "bara" värmesäng å så fick han sola 3 gånger för en enveten gulsot. Ingen andningshjälp eller sond. Vi klarade oss på att fingermata tills jag kunde amma med amningsnapp. 10 dagar fick vi ligga så allt gick oerhört smidigt. Han var dock ganska stor vid födseln 2862 vägde han. Tror att det har lite med saken att göra.

• Rix

Mina 2 yngsta är båda födda i v 34.

Kajsa som nu är 2år låg i kuvös i 3 dygn, hon fick lite blod. Hon hade svårt att gå upp i vikt trots sondmatning men vi fick åka hem efter 1 vecka och sedan fick vi hemsjukvård. Dom kollade sonden och vikten. Sonden var kvar i 2 veckor efter att vi kommit hem.

Elin som snart är 7 år låg en vecka på neo och sedan hade vi permision 1 vecka med dagligt besök och viktkontroll.

Båda tjejerna har utvecklats normalt. Båda vägde 2500g när dom föddes.

Svar på tråden Någon som fått i v 33-34