• stollan

Hjälp brännskada på fingrarna!!

Vår 1,5åring fick tag på tändstickor när vi inte såg och som tur var så tittade vi dit. Och då håller hon i en tänd tändsticka.
    3 fingrarna blev brända. Har under en tid haft fingrarna i svalt vatten, la på kylbalsam. Hon grät och skrek i ett par timmar och gav henne sen alvedon. Efter en timma lyckades vi få henne halvgråtande att somna.

Borde man åka in med henne? Fingertopparna är genomskinliga kanske 3 mm ned.

Sitter i kön till sjukvårdsupplysningen men det är en halvtimmes kö!
    Kan de göra ngt på akuten? Någon som vet?

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Hjälp brännskada på fingrarna!!
  • vampyria2

Om bränsår är mindre än en 5 krona så behöver man inte åka in, har jag hört.

• UnderbaraSöner

vet inte om de kan göra så mkt, men JAG skulle nog åka in och kolla.

• UnderbaraSöner
    vampyria2 skrev 2008-03-31 21:54:37 följande:
    man kan ju inte avgöra det på d sättet..d beror väl helt på hur bränt d är..
  • Rapunzella
    vampyria2 skrev 2008-03-31 21:54:37 följande:
    Det beror ju på vilken kroppsstorlek man har. Det är ju olika på en baby, en femåring och en vuxen... Man brukar räkna brännskador i procent av kroppen yta.

Hur menar du att fingertopparna är genomskinliga?
  • vampyria2

Nja man hinner inte bränna sig så mycket att det blir några allvarligare brännskador på det sättet de beskriver i TS

• Lady Bling

www.vardguiden.se/Article.asp

Jag skulle nog åka in. Om inte annat så för en bedömning. Man ska ju åka in med barn står det i länken från vårdguiden. Till barn över 18 månader kan man ge lokalbedövande salva står det, och det kan ju hjälpa mot smärtan för din dotter som ju är 1.5 år.

• Ann Lee

hon kommer säkert att ha blåsor på fingrarna imorgon men förmodligen så kommer mycket av smärtan att ha gått över när hon vaknar imorgon bitti. Men prata med sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

• vampyria2
    Rapunzella skrev 2008-03-31 21:57:32 följande:
    Det beror ju på vilken kroppsstorlek man har. Det är ju olika på en baby, en femåring och en vuxen... Man brukar räkna brännskador i procent av kroppen yta.Hur menar du att fingertopparna är genomskinliga?
    Min dotter var 1½ år när hon la handen på en plata här hemma det var det de frågade på sjukvårdsupplysningen när jag ringde  de sa även det som jag skrev i mitt senaste inlägg, det är svårt att få allvarligare bränskador om det inte brinner "på riktigt"
  • MaddeMamman

min dotter fick 3:e gradens brännskada av smältande nylontyg (bild i min galleria) jag tycker du ska åka in
    det som var mest bränt blev vitt

Tandkräm på min spegel.
  • stollan

Vet inte om jag ska väcka henne.

Nu under tiden jag skrev så fick jag tag i sjukvårdsupplysningen.

Fick råd om att inte åka in akut nu inatt men innan hon går till dagis så ska vi till distrikssköterska och lägga om fingrarna. Detta pga att blåsor bildats (det genomskinliga) och det är stor risk att dessa spricker i annat fall, vilket i sin tur riskerar en infektion.

Usch vad hemsk an känner sig som förälder när sådant här händer.

Är rädd att det påverkar känseln i fingrarna även senare? Tror ni det är risk för det?

Förresten, tack för svaren :) Så skönt med FL!

• vampyria2

Du ska inte känna dig hemmsk, det är sånt som händer och man lär sig av det och går vidare...men jag vet hur man mår, jag kan än i dag känna mig som världens sämmsta mamma som inte var med mer så hon han bränna sig. Jag tror inte du behöver vara orolig för kännsel och sånt, när de är så små repar de sig bra

• War

Den äldre sonen brände handen på ett strykjärn igår, blev en rodnad och brännblåsa men vi har valt att inte uppsöka vården.

Hustrun är Sjuksyrra och smorde brännskadan med Xylocaingel, gäller bara att hålla handhygienen sen när blåsan spricker.

• mala78

Du gjorde helt rätt som kylde med vatten, man kan ha på salt efteråt för att minska blåsorna, det svider lite ett tag men hjälper oftast. Kanske lite svårt på ett så litet barn, men funkar bra för äldre barn och vuxna. Man ska alltså salta på en gång, tror inte det fungerar om blåsan redan är där. Tips till framtiden.

• MaddeMamman

jag har brännt fingertopparna på strykjärn o på vattenånga, min känsel har inte påverkats. tror du kan känna dig lungn..låt blåsorna vara bara

Tandkräm på min spegel.
  • Rapunzella

Men då vet vi ju lite mer nu! Alltså en andra gradens brännskada (kolla gärna Fragglans länk). Vilka fingrar är det? Är det en blåsa per finger? Sitter skadan på fingerblomman eller på ovansidan av fingrarna?

Ha inte hål på blåsorna och smörj inte in någonting nu om hon har somnat. Det man inte vill är att det kommer in bakterier nu.

• stollan

Ring, lång och pek på höger hand. En blåsa per finger och inte på fingerblomman utan på toppen.

Det ligger fortfarande rester av kylbalsam på, borde jag tvätta bort det kanske..

• Pelargonen

Åk in! Gick en kurs för vård av små barn (andning, blödning, brännskador m.m) för några månader sedan och är det andra gradens brännskador så är det oerhört smärtsamt. De kan kyla ner med bättre medel än vatten och dessutom skriva ut smärtstillande salva.

Känn dig inte som en dålig mamma, det var ju en olycka. Men jag skulle åka in så de får titta på det. Lycka till och berätta gärna hur det går!

• Pelargonen
    Ann Lee skrev 2008-03-31 21:59:12 följande:
    hon kommer säkert att ha blåsor på fingrarna imorgon men förmodligen så kommer mycket av smärtan att ha gått över när hon vaknar imorgon bitti. Men prata med sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.
    Jag tror inte att mycket av smärtan har gått över till i morgon. Det kan (tyvärr) göra ordentligt ont i flera dagar.
  • Rapunzella
    stollan skrev 2008-03-31 23:33:56 följande:
    Ring, lång och pek på höger hand. En blåsa per finger och inte på fingerblomman utan på toppen.Det ligger fortfarande rester av kylbalsam på, borde jag tvätta bort det kanske..
    Var väldigt försiktig om du ska tvätta bort det - det är nog kanske bättre att det får vara kvar är att det går hål på blåsorna. Om du inte är rackarnas bra på att tvätta mjukt och försiktigt...

Om din dotter sover nu så har hon nog inte sådär jätteont så det motiverar att väcka henne och åka till sjukhus, men det är egentligen ingen annan än du som kan avgöra om du vill åka in med henne. Annars uppsök distriktsköterskan i morgon.
Svar på tråden Hjälp brännskada på fingrarna!!