• Annie82

Vad kostar ett nytt yttertak?

Hej hej

Nu vet jag att priserna skiljer sig beroende på många faktorer, men det vore intressant att veta iaf.

Ni som bytt yttertak på ert hus. Vad kostade det och valde ni pannor, plåt eller annat?

Vi måste snart byta tak, men vet inte alls vilka prisklasser man talar om.

• Svar på tråden Vad kostar ett nytt yttertak?
  • Pikku Enkeli

Vi ska byta även råsponten och sen lägga ny papp, ca 20'000kr kommer det gå på på vårt lilla hus.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Annie82
    Pikku Enkeli skrev 2008-04-01 09:06:34 följande:
    Vi ska byta även råsponten och sen lägga ny papp, ca 20'000kr kommer det gå på på vårt lilla hus.
    men det låter ju billigt. Gör ni arbete själva då eller har ni anlitat firma?
  • Pikku Enkeli
    Annie82 skrev 2008-04-01 09:07:21 följande:
    men det låter ju billigt. Gör ni arbete själva då eller har ni anlitat firma?
    Vi gör arbetet själva. Billigt är ett oerhört relativt begrepp eftersom takytan självklart är av stor betydelse.
  • Annie82
    Pikku Enkeli skrev 2008-04-01 09:08:15 följande:
    Vi gör arbetet själva. Billigt är ett oerhört relativt begrepp eftersom takytan självklart är av stor betydelse.
    självklart är det relativ.
    Jämförde dock bara med vad jag hört att mina grannar gett och de gav 180 000 för ett nytt tak och deras hus är inte så stort.
  • Pikku Enkeli
    Annie82 skrev 2008-04-01 09:13:58 följande:
    självklart är det relativ.Jämförde dock bara med vad jag hört att mina grannar gett och de gav 180 000 för ett nytt tak och deras hus är inte så stort.
    Jisses! Har de guldtak? Hur stort är det huset?
  • KaeJ

Vi bytte tak på vårat hus för 2 år sedan. Vi bytte ut rubbet.

Pannor, nockpannor och fotsteg till skorstenen gick på ca 6600
    sen tillkom hyra av kontainer och pannlift, allt trä (läckt och vidskivor) och papp. Vi satta även ny plåt vid skorstenen och satte dit en kåpa.

Vi hade hjälp av en snickare och 5 kompisar. Allt gick på ungefär 20 000:- + mat. (stod svärmor för)

Vårat hus har bara en knäck eller vad det heter blir ju lite dyrare om man har flera eftersom man behöver mer pannor och nockpannor.

Taket är normal stort. Om det nu säger nåt!

• Annie82

Det är ett enplanshus på kanske 100m2. Fick en chock när de sa sitt pris, för om vårt ska kosta 180 000 så kommer vi aldrig ha råd med nytt tak.

Ska fråga om de la guldpannor

• KaeJ

Just det köpte allt via en lokal trähandlare så vi fick allt utkört grattis. Kan vara nåt de vet att de kan ta betalt för annars!

• lieh

Vi har räknat lite på ett nytt tak till vårt hus på 140 kvm. MAterialkostnaden hamnade på 25 tusen. Och då har vi räknat allt utom tegelpannorna och om det behövs bytas ut takstolar.

Vi ska också göra allt själva.

Vet en som byta tak på sitt hus som är 70 kvm. Hon anställde en firma som gjorde allt och räkningen hamnade på 90 tusen.

• Annie82

Om man kollar på vad ni har gett så borde man ju kunna hamna på max 100 000 om man så anlitar en firma. Vi har planerat att ta av allt det gamla taket själva, men be någon kunnig lägga det nya. Vi har ett normalstort hus, fast det är mansardstak och extremt högt, så vi vågar oss inte på att lägga det nya.

Svar på tråden Vad kostar ett nytt yttertak?