Hur länge ska man spara räkningar?
Som rubriken säger... Hur länge ska man ha gamla räkningar sparade innan man kan slänga dom? Finns det nån regel?
Som rubriken säger... Hur länge ska man ha gamla räkningar sparade innan man kan slänga dom? Finns det nån regel?
tror det är ett halvår.
10 år har jag lärt mig i ekonomiprogrammet.
10 år är det väl för företag, 2 år för privatperson............................?
10 år! Kära nån... Där sprack min "rensa-ur-gammla-pärmar-plan"! =)
I ett reportage på tv hörde jag att det räckte med 1 år om man betalade räkningar över internet..
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=196330
Jättebra översikt!
Jag sparar inga räkningar. De är ju på intet sätt ett kvitto på att jag betalat.
vill du berkligen inte ha en massa papper investera i en bra extern hårddisk och en scanner, scanna in gamla räkningar och lägg dem på den externa hårddisken så har du allt där.
Spara räkningarna? Räcker det inte att spara kvittona på att man betalat?
Ylwis jo visst men det är lättare. funkar likadant som en kpoia ju å skriva ut det när man behöver det.
Spara räkningar? Jag river och slänger dem så fort jag ser på internetbanken att pengarna dragits som de ska. Alla betalningar från lång tid tillbaka går ju att se på internetbanken.
Både jag och min sambo är ekonomer och det har aldrig hänt nåt för att vi slängt räkningar. Räkningen är ju inget kvitto på att man betalat, hur skulle den vara det?
3 år låter vettigt. Det är väl kvitton som man ska spara längre kanske 10 år. Beror det på preskriptionsregler kanske att man ska spara i 10 år.
Om man har hus så ska man spara kvitton tills man har fått slutskattsedeln för det år man har deklarerat husförsäljningen och kanske ett år till ifall en omprövning ska ske hos Skatteverket. Då kanske kvitton ska spara i 30 år om man ägt det så länge tills man säljer det.
Vi sparar våra räkningar i åtminstone fem år. Däremot arkiverar vi dem i plastmappar i en låda på vinden, så de sitter inte i någon pärm och tar upp plats