• Emsie

6-månaders som helt plötsligt inte vill sova

Vi har en grabb som blir 6 månader idag. De senaste dagarna har han varit otroligt tjurig och vägrar sova. Han vaknar även på nätterna och vägrar somna om. Han blir vansinnig då man ger honom nappen och lägger honom på rygg. Han vill vara uppe och vara vaken..

Någon som känner igen detta? Han har under förra veckan både lärt sig krypa och att ställa sig upp mot saker. Kan det ha med detta att göra? Att han inte har tid att sova för att det händer så mycket?

• Svar på tråden 6-månaders som helt plötsligt inte vill sova
  • Busbellan

Åh, vad jag känner igen det där!! Min dotter sov alltid bra fram tills hon var ca 5 mån, då det tvärvände. Det var i samma period som hon började reagera när jag gick ifrån henne.
    Har tyvärr inga råd att ge eftersom det nu 3,5 mån senare tyvärr inte blivit bättre.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Emsie

Nogula- usch vad jobbigt. Jag hade hoppats att det skulle vara en kort fas.. Jag hittade detta : www.barnsidan.se/cldoc/70.htm och det kändes som att det skulle kunna vara det.. men det står ju ingenting om vad man ska göra åt saken

• Busbellan

Om det är en "fas" så tror jag inte det finns så mycket att göra åt det, utan bara finnas i närheten.
    Om du är intresserad av att läsa mer om de 7 fasern under barnets första år så rekomenderar jag boken Växa och upptäcka världen. Den stämmer oftast jättebra.

Mamma till Nora, August och Ella
  • anvu

Har en 6 månaders som är precis likadan. Somnar och sover 2h första passet från ca 21.00 efter nästan en timmes läggning... Därefter vaknar han med ca 1h mellanrum och skriker hjärtskärande, napp hjälper inte, amning hjälper ibland. Har varit så i ca 2v nu och jag är heelt slut.
    Vid 04.15 vaknar han för morgonen och vill INTE somna om.
    Han ligger inte på min plussida just nu utan har en mycket mycket trött mamma...

• April 99

aha..fler som har samma problem med jämnåriga bebisar. Jag som trodde det ev. kunde bero på att han varit rejält förkyld med hög feber. Har också funderat på om det är utvecklingssprånget, emn då borde han bli nöjd när han frå vara nära eller?

Min son blev 6 månader i helgen o i samma veva så ändrades has sovmönster (i direkt anslutning till hans sjukdom/tillfrisknande)efter bara några timmar vaknar han o gallskriker o inget duger, ev lugna sig av att snutta en stund emn ibland fungerar inte det heller, napp tar han inte alls numera o de duger inte äns om han får sova på mig som annars varit ett säkert kort. Vi akn vara vakna i timmar och ändå är det samma visa igen efetr några timmar. Härom natten vaknade han på klokslaget, i princip, varannan till varje timme hela natten. Är helt slut!

konstigt nog sover han inte mer utan mindre på dagen med o väldigt aktiv så jag fattar inte var energin kommer ifrån!

Förut kunde han somna själv i sin säng, nu är det väldigt aktiv sövning för att få sova. *suck*

• Emsie

April 99: Precis samma sak för oss. På klockslaget 6 månader blev han precis som du beskriver. Dessutom har vår son också varit förkyld så jag trodde också att det var det..

Nu har han sovit bättre de 2 sista nätterna. Vi har gett honom välling på kvällen så han har sovit till 4-tiden på morgonen. Men då han vaknar har han bara gallskikit och vägrat ta bröstet eller nappen.. konstigt! Och sen har det varit omöjligt att få honom att somna om.

Idag har sonen varit galet aktiv, och det krävdes 1 timmes kamp för att få honom att sova på dagen..
    Kan det vara så att dom helt enkelt inte har tid att sova?

• April 99

är det fler som det har vänt för?

Helt plötsligt har han slutat gallskrika på nätterna o sover bättre på dagarna. Men fortfarande så vaknar han på nätterna lite o kräver uppmärksamhet, men det går framåt. Måste nästan ha varit något utvecklingssprång. dessutom fick han äntligen armarna o benen o samarbeta ihop för igår kröp ahn för första gången på riktigt. jobbig period innan?

• Emsie

Vår son har sovit bra på nätterna, men fortfarande är det en kamp för att få honom att somna på dagen. Problemen uppkom då han lärde sig att krypa och nu har han även lärt sig att ställa sig. Så han vaknar, och det första han gör, innan han ens vaknat till liv är att ställa sig upp i spjälsängen, vilket har till följd att han får svårt att somna om.. rackarunge

• April 99

kanske blir för mycket för hjärnan att bearbeta så därför de sover dåligt(?)...tyvärr vaknar E fortfarande på nätterna även om han inte ammas, sover dock bra på dagarna...

• Nasse7

För vår som var det likadant. Efter 6 mån började han vakna på natten och skulle plötsligt ha mat mitt i natten vilket han inte velat ha sedan han var 1 mån. Tyvärr har det inte vänt än och han är 8 mån nu. Ska vänta ut det ett tag till för att se omd et går över, annars får jag försöka göra nånting åt det.

• Emsie

Vår son vaknar också på natten lite då och då, men jag låter honom bara ligga kvar i sin säng (han gråter inte utan är bara nöjd) och till slut somnar han om. Han brukar vakna och ställa sig upp i sängen. Ibland då man går dit så ser man att han egentligen inte är helt vaken, det är nästan som om han "går" i sömnen för om man lägger ner honom och ger honom nappen så somnar han om direkt...

• April 99

aha..här gråts det, men inte så pass illa så jag måste ta upp honom, men han kan ha svårt att somna om..i natt var vi vakna nästan 2 timmar...inte så roligt.

• Emsie

Nej det är jobbigt att vara vaken på natten, man blir så frustrerad då dom inte vill sova de små liven

• April 99

...men inatt sov han hela natten...vi får hålla tummarna för att det fortsätter..går det frammtå med dagsömnen för er?

Svar på tråden 6-månaders som helt plötsligt inte vill sova