• Ayya

Sonen jätte täppt, hur ska jag lindra?

Sonen på 2,5 år är så täppt i näsan. På nätterna får han knappt in nån luft genom näsan och det stör givetvis hans sömn. Han vaknar till hela tiden just pga av nästäppan och ingenting hjälper.

Hur ska jag hjälpa honom? Nån som har nåt super råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-01 11:12
    Har provat nässpray, koksaltlösning, högt huvudläge. Inget funkar.

Han är inte snorig utan bara täppt.

• Svar på tråden Sonen jätte täppt, hur ska jag lindra?
  • Meus Veritas

Här du prövat nässpray?

Har en son på 14 månader, vi kör nässpray på honom på natten o sen lägger vi honom lite högra med huvudet,  skulle det inte släppa helt efter det så tar vi en sug o suger ut det slemmiga snoret. Brukar funka perfa.

• Ayya

Han är inte snorig, bara täppt... Nässpray funkar i kanske 30 minuter sen är han totalt igensatt igen. Han sover med huvudet i högt läge, inget hjälper.

• Heahog

JAg kör med näsdroppar till min bebis. tycker nässpray är för lite större barn eller nåt man kan ta till om det tokrinner från näsan.

Du kan ju testa både näsdroppar + spray & låta det verka nån minut & sen be honom fräsa & ta i från tårna :)

• Flickan och kråkan

Är du säker på att det beror på förkylning. Man kan ju bli täppt av allergi också....tänkte mest på att han inte var snorig...

• Ayya

Jo jag ringde vårdcentralen igår... fick en tid den 2 maj ... Hon som jag pratade med sa att jag skulle gå ner till apoteket och inhandla receptfria allergi mediciner.

Knatade ner dit och fick där till svar att man helst inte skulle självbehandla barn under 3 år...

Köpte iallafall en sorts nässpray så vi får se om det hjälper.

Är mest nervös för att han pillat in nåt i näsan och det blivit nån sorts infektion.

• Cheera

Jag skulle ta en mindre spruta (finns på apoteket) och spruta in koksaltlösningen så långt upp som möjligt, låta det sitta några sekunder, suga ur och sedan ha i nezeril näsdroppar eller spray (om man får använda spray på så små???).

Vi fick det tipset från barnkliniken när sonen hade RS-virus och vi skulle åka hem igen. Han var ju inte heller snorig, bara täppt och det satt långt upp i näsan. Sprutorna är ju mindre, mycket smalare än medicinsprutorna så man får in dom i näsan en bit.
    Vi fick en flaska med koksaltlösning med oss hem då vi förbrukat dropparna hemma. Så till dom var man ju tvungen att använda sprutorna. Vet inte om dom finns att köpa, annars så kan man ju göra saltlösning själv.

• Ayya

Jo jag har försökt det... När man sprutat in koksalt lösningen så verkar den rinna rätt ner i halsen på lillen. O det finns ingenting att suga ur näsan. Nässprayen brukar vanligtvis funka kanon men inte nu... den hjälper kanske 30 minuter sen är det lika igensatt igen.

• Heahog

Åk in akut då, överdriv lite, så han blir kollad på en gång.. Helt galet med en tid 2maj först ju :(

Ayya skrev 2008-04-01 12:07:20 följande:
    Jo jag har försökt det... När man sprutat in koksalt lösningen så verkar den rinna rätt ner i halsen på lillen. O det finns ingenting att suga ur näsan. Nässprayen brukar vanligtvis funka kanon men inte nu... den hjälper kanske 30 minuter sen är det lika igensatt igen.
  • Ayya

Ja kanske man skulle ta o göra... fast det går väl bara att åka in akut efter klockan 17.

Heahog skrev 2008-04-01 12:11:51 följande:
    Åk in akut då, överdriv lite, så han blir kollad på en gång.. Helt galet med en tid 2maj först ju :(
  • Cheera

Man ska inte suga för ofta heller, ju mer man irriterar ju mer slem/snor kommer det (nu var ju inte han snorig men jag skriver ändå). Hur länge har han vart såhär då? Jag fick inte ut så mycket på Liam men sugen dom hade på sjukhuset fick dom ut hur mycket snor som helst med.

Svar på tråden Sonen jätte täppt, hur ska jag lindra?