• Anonym (..)

Och nu har han munsår av en grönsak!?

Jag har fått höra alla möjliga sjuka ursäkter, mina fd va ju lite som dom va men han den här har gjort och sagt allt tror jag nu..
    Lång historia.

Ungefär 1-2v misstänkte jag honom för att ha sprungit någon annanstans, men han nekar ju alltid å ser sådär småflinig ut.
    Det är två grejer jag vill leva utan:
    kondylom
    herpes
    Nr1 har jag redan fått av honom, får jag nr2 slår jag ihjäl honom.

Men jag undrar nu hur lång tid inkubationstiden är på herpes?
    Han säger att han fick såret av en tomat. Kanske är sant?
    Skulle ni våga chansa att kyssas etc?
    Jag vill verkligen inte ha herpes.

• Svar på tråden Och nu har han munsår av en grönsak!?
  • Anonym

Men det finns ju olika sorters herpes. Typ 80% av Sveriges befolkning bär på "munsårsherpes" och det får man oftast redan som litet barn. På vissa är viruset nästan jämt aktivt och det är dessa personer som har munsår hela tiden. På andra, som t ex mig, så är viruset sällan eller nästan aldrig aktivt.
    Jag kan förresten också få något som liknar munsår av röda grönsaker och frukter så det är inte alls säkert att din sambo ljuger.

• Anonym (..)

Tack för svaret..
    Han säger att han inte har herpes utan att han får så av tomat (innehållet bara). Vi har ätit tomat mycket här och jag vet att han har fått sår inuti munnen nån enstaka gång. Men denna blåsa på överläppen har blivit jättestor nu..

Någon som vet inkubationstiden från smittotillfälle till blåsor?

• Anonym
    Anonym (..) skrev 2008-04-01 11:37:19 följande:
    Tack för svaret..Han säger att han inte har herpes utan att han får så av tomat (innehållet bara). Vi har ätit tomat mycket här och jag vet att han har fått sår inuti munnen nån enstaka gång. Men denna blåsa på överläppen har blivit jättestor nu.. Någon som vet inkubationstiden från smittotillfälle till blåsor?
    Allergier kan också visa sig genom blåsor i och kring munnen.
  • Anonym

Herpes, oavsett det är typ 1 (munherpes) eller 2 (könsherpes) är ett virus som kan ligga latent i kroppen i flera år innan det bryrter ut. Om det är en herpesblåsa som din partener har på läppen så behöver det inte alls betyda att han varit otrogen eller kysst någon annan.
    Dessutom så är herpes som sitter på munnen alltid av typ 1 virus - herpes labialis. Alltså har inget med könsherpes att göra. Visst, munherpes kan smitta genom kyssar.
    Könsherpes, typ 2 bildar ömma blåsor kring könsorgn/underliv. Man kan smitta en person med herpes 1 (alltså munherpes) om man har ett utbrott kring munnen och har oralsex med den personen.
    Om du vill veta mer om herpes och hur det smittar, inkubationstid etc så gå in på harduherpes.nu.

Svar på tråden Och nu har han munsår av en grönsak!?