• JosephineS

Magsjuk & gravid?! Farligt?

Hej blev i går morse magsjuk men trodde först att det var mitt vanliga illamående ifrån graviditeten.. men insåg efter några timmar att jag inte kunde behålla någonting varken vätska eller mat. Tog sedan tempen och fick 38,5 grader, lite senare på kvällen hade febern höjts till 39 grader men vågar inte ta några tabletter. Imorse vaknade jag och mår fortafarande lika illa men nu är jag även dålig i magen samt att jag känner mig svimfärdig hela tiden även när jag ligger ner.
    Ringde till BM men de har bara telefontid på eftermiddagen 1 timma(!?). Ska jag ringa till sjukvårdsupplysningen eller ska jag avvakta och försöka dricka vätska?

Tacksam för svar. MVH Jossan

• Svar på tråden Magsjuk & gravid?! Farligt?
  • JoPoAnWi

Jag hade magsjuka när jag var i mitten av min graviditet, det var mindre kul kan jag ju säga .
    Det är inget farligt för bebisen, men däremot kan ju du bli uttorkad, så se til latt dricka så mycket du kan.

Jag blev inlagd på sjukhuset efter min magsjuka, jag hade slarvat med att få i mig vätska och näring. Så jag fick ligga ett dygn med dropp. De sa då att bebisen ser alltid till att få den näring den behöver, det brukar vara värre ställt med mamman.

Krya på dig! 

Mamma till 4 underbara pojkar
  • johanna08

Jag har oxå haft magsjukan + feber under graviditeten (i v.26) & det ska inte vara någon fara för barnet så länge man inte får alltför hög feber. Själv var jag orolig då jag inte kände bebisen röra sig så jag ringde sjukvårdrådgivningen & de kopplade mig till förlossningen som tyckte att jag skulle komma in för koll. Så fort jag kom innanför dörrarna på förlossningen satt den lilla igång & sparkade hej vilt i magen så bebisen mådde bra
    Jag fick rådet att försöka få i mig vätska & vila.

Vore jag du skulle jag nog ringa & höra med sjukvårdsupplysningen om inte annat så för att lugna dig själv.

Krya på dig.

• Babe

Du bör ta alvedon/panodil mot febern!! Febern hos gravida bör inte ligga så högt som 39grader, då det kan sätta igång värkarna. Låg själv inne på sjukan för det (hög feber och värkar i v17) och då var de noga med att hålla febern på 38, max... Annars är det ingen fara. Krya på dig/ Babe

• Babe

Försök att få i dig vätska!!

• vichy

Jag blev magsjuk ganska många gånger under min första graviditet, och oxå några gånger under denna. Det är nästan som om jag lättare blir magsjuk när jag är gravid.

Det är inte farligt bara man ser till att inte få vätskebrist Se till att dricka mycket, helst vatten, och har du ont så ta Alvedon.

Stackare, det är INTE kul att vara magsjuk och gravid, det är illa nog när man är ogravid.

Hoppas du mår bättre snart!!

• cassandra86

Här är en magsjuk till! Har kräkt hela natten 3 grr i timmen ungefär.....Nu bara varannan=) Nej usch o fy fr magsjuka.....Särskilt under graviditet.....

Svar på tråden Magsjuk & gravid?! Farligt?