• LindaTosa

Ang flytande alvedon.....

Ska åka till kreta om en månad med mina två små och funderar på reseapoteket.... På flyget får man bara ha med den medicin som man behöver under flygresan, så vad gör man med alvedonet? Flytande alvedon får ju inte förvaras kallt, (nu är detta säkert en jättedum fråga) men det är väl inte uppvärmt utrymme där det incheckade bagaget är???? Eller ska man bara ta med sig supp kanske??? För på Kreta i slutet av maj är det väl inte så varmt att supparna "smälter"? Min dotter som är 3½ år vägrar ta supp, därav skulle jag vilja ha flytande med mig,....Men det finns ju brustabletter från 3 år, ngn som vet hur de är- blir det mycket vätska att svälja????

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Svar på tråden Ang flytande alvedon.....
  • Småtokig

Helt OT men vart har du fått informationen om att flytande alvedon inte får förvaras kallt?

♥Albin 20070116 ♥
  • LindaTosa
    Småtokig skrev 2008-04-01 11:49:52 följande:
    Helt OT men vart har du fått informationen om att flytande alvedon inte får förvaras kallt?
    Apoteket! Paracetamolen kan typ "klumpa ihop sig" har jag fått veta!
  • Småtokig
    LindaTosa skrev 2008-04-01 11:55:34 följande:
    Apoteket! Paracetamolen kan typ "klumpa ihop sig" har jag fått veta!
    Har jag aldrig hört, har haft alvedon i kylskåpet i ett helt år och har inte sett att det har klumpat ihop sig.
    ♥Albin 20070116 ♥
  • joos
    Småtokig skrev 2008-04-01 11:56:39 följande:
    Har jag aldrig hört, har haft alvedon i kylskåpet i ett helt år och har inte sett att det har klumpat ihop sig.
    Har också min i kylskåpet
  • Caffreys

Köp alvedon tuggtabletter, väger inget och tar liten plats. Man kan lägga tabletten i en sked och droppa på lite vatten ifall barnet inte förstår att dom ska suga på tabletten.

• Maria R

Kan du inte köpa nåt annat värkmedel då? Läste precis på vår panodil förpackning och där stod det bar aatt man inte fick förvara den i temperaturer över 30 grader.

• greeneyes

det är inte så kallt i lastutrymmen oftast att något riskerar att bli kylskåpskallt, speciellt inte så här på våren/sommaren. ingen fara! 

(jobbar på flygplats)
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • LindaTosa
    greeneyes skrev 2008-04-01 11:59:23 följande:
    det är inte så kallt i lastutrymmen oftast att något riskerar att bli kylskåpskallt, speciellt inte så här på våren/sommaren. ingen fara!  (jobbar på flygplats)
    *skratt* nä, okej då! "sa" juh att det var en liten dum fråga!!! Skrattande Sen är det en relaivt kort flygresa, och om jag packar in flaskan ordentligt så hinner den kanske inte alls bli kall?! fast jag ska nog kolla hur brustabletterna är.......
    Min dotter får nämligen i stort sett aldrig en förkylning utan feber, så för två veckor vill man ju iallafall ha med sig lite alvedon... 
  • greeneyes

kan tillägga att jag alltid tar alvedonet i handbagaget, flaskan rymmer ju 100ml så det får du ha med dig oavsett om du ska använda det eller ej.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • cissi77

Vi använder brustabletter och det funkar kanon bra blir ingen direkt vätska i munnen.

JAg har alltid min alvedon i kylskåpet och om den förvaras en kortare stund i lite kallare så är det nog ingen fara.

• LindaTosa
    cissi77 skrev 2008-04-01 12:08:28 följande:
    Vi använder brustabletter och det funkar kanon bra blir ingen direkt vätska i munnen.JAg har alltid min alvedon i kylskåpet och om den förvaras en kortare stund i lite kallare så är det nog ingen fara.
    Då kanske brustabletter går bra!!!
  • LindaTosa
    greeneyes skrev 2008-04-01 12:07:52 följande:
    kan tillägga att jag alltid tar alvedonet i handbagaget, flaskan rymmer ju 100ml så det får du ha med dig oavsett om du ska använda det eller ej.
    Trodde att det kanske var särskilda regler för medecin, då det står att man bara får ta med det som behövs för resan.....Men det går alltså bra att stoppa den också i plastpåsen! Då blir det såklart så! Tack!
  • Småtokig

Mailade Apoteket och fick detta svaret:

Hej!

Alvedon mixtur kan förvaras både i kylskåp och i rumstemperatur.

Bakgrund:
    I början av 2006 ändrades kompositionen på Alvedon mixtur. Alvedon med den gamla kompositionen ska inte förvaras i kylskåp på grund av att paracetamol kan fällas ut av kyla och vid utfällning sjunker halten paracetamol i mixturen. Man kan då inte veta säkert hur stor mängd paracetamol man får i sig. Det föreligger dock ingen risk för överdosering om man tagit en enstaka dos (inte ens för spädbarn) men vi kan inte rekommendera fortsatt användning.

Den nya kompositionen av Alvedon mixtur kan dock förvaras både i kylskåp och i rumstemperatur. Även Reliv, Curadon och Panodil oral lösning kan förvaras både i kylskåp och rumstemperatur.

Med vänlig hälsning

Marie

♥Albin 20070116 ♥
  • Karro K

Här i Grekland finns DEPON. Febernedsättande och smärtlindrande. Finns speciellt för barn och i flytande. Flaskan skall förvaras i kylskåpet. Ge antal ml i hälften av barnets vikt. Vår son har precis varit sjuk och fått depon. Den är smaksatt med körsbärssmak. En flaska kostar 2 Euro. Receptfritt på apoteken.

www.bmsgreece.gr/page.asp

Så OM något skulle gå fel med din svenska Alvedon finns det en motsvarig variant här. Dont worry!!!

Välkomna till Kreta!!!

• LindaTosa
    Karro K skrev 2008-04-01 14:47:14 följande:
    Här i Grekland finns DEPON. Febernedsättande och smärtlindrande. Finns speciellt för barn och i flytande. Flaskan skall förvaras i kylskåpet. Ge antal ml i hälften av barnets vikt. Vår son har precis varit sjuk och fått depon. Den är smaksatt med körsbärssmak. En flaska kostar 2 Euro. Receptfritt på apoteken.www.bmsgreece.gr/page.aspå OM något skulle gå fel med din svenska Alvedon finns det en motsvarig variant här. Dont worry!!!Välkomna till Kreta!!!
    Tack :)
  • LindaTosa
    Småtokig skrev 2008-04-01 13:23:24 följande:
    Mailade Apoteket och fick detta svaret:Hej!Alvedon mixtur kan förvaras både i kylskåp och i rumstemperatur.Bakgrund:I början av 2006 ändrades kompositionen på Alvedon mixtur. Alvedon med den gamla kompositionen ska inte förvaras i kylskåp på grund av att paracetamol kan fällas ut av kyla och vid utfällning sjunker halten paracetamol i mixturen. Man kan då inte veta säkert hur stor mängd paracetamol man får i sig. Det föreligger dock ingen risk för överdosering om man tagit en enstaka dos (inte ens för spädbarn) men vi kan inte rekommendera fortsatt användning.Den nya kompositionen av Alvedon mixtur kan dock förvaras både i kylskåp och i rumstemperatur. Även Reliv, Curadon och Panodil oral lösning kan förvaras både i kylskåp och rumstemperatur.Med vänlig hälsningMarie
    Jaha! Okej, jag lever kvar i det gamla! Tack, det var bra att få veta!
Svar på tråden Ang flytande alvedon.....