• Venna

Måla väggarna vita...

Vi håller på att renovera vårat vardagsrum/gillestuga och jag behöver lite tips och råd av er som har vita målade väggar!

Vi har satt gipstak som är målat med en kritvit kulör. Kaminen kommer att målas i samma färg som taket.

Nu ska vi måla lister och runt fönster, men vet inte riktigt vad vi ska använda för färg, men det lutar åt en tonad vit snickerifärg. Eller är det bättre att ha kritvitt kring fönster och lister också?

Väggarna ska också målas vita, men vi vet inte alls vilken nyans av vitt som passar bäst. Jag är rädd att det blir för många olika nyanser av vit...

Ni som har vita väggar och vitt runt fönster, vita dörrar och lister- vilken vit färg har ni på väggarna och vilken har ni på listerna?

Rörigt, men jag hoppas att någon har några bra tips!

• Svar på tråden Måla väggarna vita...
  • pung

använd inte kritvit färg till annat en tak, den kulören är väldigt kall och passar sig inte på lister och väggar, kör tonad vit rakt av är mitt tips

• Limefrukt

Jag har S0500 på väggen och S0502-Y på dörr- och fönsterfoder.
    Gå in i en färgaffär och kolla - de har flera vita nyanser uppmålade.

• Venna

Jag var i färgaffären idag och försökte hitta en vit som skulle passa bra, men var ännu mer förvirrad när jag gick därifrån!

Vi har tidigare målat ett paneltak och annan panel med S0502-Y, och är jättenöjda med den färgen, så det är den vi ska ha runt fönstren och på alla lister. I färgaffären tyckte de att vi kunde ha samma kulör/nyans på väggarna, men en annan matthet jämfört med listerna.

Hittade en färg som hette "äggskal" som är en varm vit färg, men jag har så svårt att se, för det ser ut som att den ändrar färg varenda gång jag tittar på den.

Tack så mycket för era tips, det kanske får bli samma vit på både väggar och lister ändå då, det ser alltså inte konstigt ut?

• Limefrukt

Nej, det blir inte konstigt med samma nyans, bra med olika glans som de sa i affären.

• Moi Mokulat

Finns en färg som heter antikvit i den är det en skvätt svart och beigh många av min kunder som väljer den istället för vit.

• Jen nifer

jag skulel göra som dom rekomendera dig
    använda samma vit till lister o väggar, fast med oliga glans

Nu är våran prinsessa här
  • Limefrukt

Moi Mokulat skrev 2008-04-02 12:54:34 följande:

Finns en färg som heter antikvit i den är det en skvätt svart och beigh många av min kunder som väljer den istället för vit.
    Eeeh? S0502-Y ÄR ju antikvit...
Svar på tråden Måla väggarna vita...