• adams morsa

Billigt, Nyttigt och Gott bröd som man kan baka själv med hjälp av assistent

Ja det är precis det jag letar recept på.
    Billiga, Goda och Nyttiga bröd som man kan baka hemma själv med hjälp av hushålls assistent.

Någon som har några på lager???

• Svar på tråden Billigt, Nyttigt och Gott bröd som man kan baka själv med hjälp av assistent
  • GodisTokig
    Farmors Påskbröd 1 påse            torrjäst5 dl                40º vatten1½ msk         olja½ dl              vetekross¾ msk           salt, gärna grov11 dl              vetemjölca 3 dl           4 sädesslagev mer mjöl till utbakningen (gärna 4 sädesslag) 1. Blanda vatten, olja, vetekross & salt 2. Rör ihop torrjästen & vetemjöl och blanda ner det i degen 3. Tillsätt sist 4 sädesslag4. Låt jäsa till dubbel storlek5. Knåda till 2 stora limpor eller flera mindre bullar. Låt jäsa 20 min.6. Pensla med ljummet vatten som är blandat med olja. Skåra brödet med kniv. Strö på lite mjöl och baka i ugnen 225-250º i 20 min. 

Och du kan ju självklart byta ut till grövre mjöl om du vill ha det riktigt nyttigt
  • GodisTokig
    Farmors Påskbröd 
    1 påse            torrjäst
    5 dl                40º vatten
    1½ msk         olja
    ½ dl              vetekross
    ¾ msk           salt, gärna grov
    11 dl              vetemjöl
    ca 3 dl           4 sädesslag
    ev mer mjöl till utbakningen (gärna 4 sädesslag) 
    1. Blanda vatten, olja, vetekross & salt
    2. Rör ihop torrjästen & vetemjöl och blanda ner det i degen
    3. Tillsätt sist 4 sädesslag
    4. Låt jäsa till dubbel storlek
    5. Knåda till 2 stora limpor eller flera mindre bullar. Låt jäsa 20 min.
    6. Pensla med ljummet vatten som är blandat med olja. Skåra brödet med kniv. Strö på lite mjöl och baka i ugnen 225-250º i 20 min. 

Lite mer lättläst nu tror jag
  • adams morsa

tack! lät ju väldigt enkelt dessutom!

• GodisTokig
    Farmors Vetekli Bullar ”skit goda”
    Grädda i ugnen 225º i 15min.
     50g                jäst
    50g                smör
    3dl                 mjölk
    1tsk               salt
    1½dl             riven ost (inte nödvändigt men ta då i mer vetekli)
    1dl                 vetekli
    6½dl             vetemjöl
  • GodisTokig
    Farmors ”vita” bröd
     6 stora bröd (2 plåtar med 3st bröd på varje plåt Ps/ Lägg gärna lite smör mellan bröden så att de inte jäser och bakas ihop)
     7dl                 mjölk
    1L                 37º vatten
    2pak              jäst
    2tsk               salt
    någon msk    ljus sirap
    någon msk    olja
    2-3 tsk           Anis som man stöter i mortel
    ½ påse          Rågsikt (ska fortfarande vara ganska löst)
    Vetemjöl – efter behov så att det blir en ”lagom” deg.
     Låt degen jäsa ca 20 min. Baka ut till lagom limpor. Pricka med gaffel.Värm upp ugnen till 250º. Sänk ner den till 225º efter att du satt in brödet. Bakas i ugn 30min.
Svar på tråden Billigt, Nyttigt och Gott bröd som man kan baka själv med hjälp av assistent