• lolou

Någon som har takbox?

Får man egentligen plats med så mycket i dem? De ser så himla platta ut? Kan man ha lite större grejer, typ leksaker i dem?
    Vi ska åka utomlands med massor med bagage och funderar på att köpa en.
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Någon som har takbox?
  • f1carbon

Vi har en .vi fick i väldigt mycket i den,
    brio sittvagn på tvären längst bak.
    5 fulla ikeapåsar med kläder plus
    massa leksaker.

Vi har en Packline i glasfiber som morsan köpte runt 90.

Finns massa olika storlekar...Så ok och kolla ..

• lolou

Oj! Det låter ju som massor! Ske definitivt åka och kolla. Tack för att du tog dig tid att svara!

• f1carbon

Lasta bara lätta saker på taket,så att inte bilen
    välter om ni måste svänga tvärt.

• littledad

på ett biltak brukar man få lasta max 75-100kg. Takräcken man köper på en affär som heter B***ema tål bara 50kg. Köp ordentliga grejor och kolla instr.boken om maxlast.

• Gorban
    littledad skrev 2008-04-01 23:38:25 följande:
    på ett biltak brukar man få lasta max 75-100kg. Takräcken man köper på en affär som heter B***ema tål bara 50kg. Köp ordentliga grejor och kolla instr.boken om maxlast.
    Det stämmer. De flesta bilar få ha 100 kg på taket och då inkluderar det takräcke och takbox. Så lasta inga tunga grejer på taket utan placera dem så lågt som möjligt i bilen för bättre balans. Sedan säger tillverkarna att man inte ska köra fortare än 110 km/h. Jag har i och för sig kört 180 km/h på autobahn med box och det funkade fint. Bränsleförbrukningen stiger något med box.

Jag har en Packline som familjen använder på längre resor. Vi har t.ex. åkt till Frankrike och Österrike med den. Den rymmer en hel del och man kan slänga upp blöjpaket, täcken och kuddar till barnens resesängar bland annat.

De billigaste boxarna är i ABS-plast och de lite exklusivare är i lackad glasfiber. Packline är bra då de har en bra tätning mellan locket och botten så att det itne läcker in vatten. Förutom det fasta låset finns det plats att sätt dit två små hänglås också. Glöm inte att köpa låsbart tackräcke också. Annars kanske boxen försvinner i alla fall.
  • lolou

Tack för alla erfarenheter! jag har nog tänkt mig en Thule-det stod att de kunde ta 75 kilo vilket är maxlasten på vår Sharan. Packline har jag inte sett här (England).

Vi har redan takräcken på bilen (tror jag att det är i alla fall!) behöver man köpa fler då?

Had eingen aning om att man inte fick ha tunga grejor-något att tänka på då vi tänkt lassa den full av böcker he he..

Svar på tråden Någon som har takbox?