• Anonym

*Min man är spelmissbrukare! Vår

Min man är spelmissbrukare! Vår ekonomi tillåter verkligen inte något utöver det vanliga, räkningar, mat, barn m.m
    Han går bakom min rygg,tar pengar ur mitt konto,min plånbok.
    Kommer hem och är sur som f*n när han inte vunnit något(surprise!?)
    Jag har "tvingat" honom att ringa till spelmissbrukares förening och DÅ
    förstod han vad han håller på med.Fast jag sagt exakt samma sak till honom.Jag har absolut inga nöjen som kostar och behöver inte heller! utan tänker på barnen först.Nu är han igång igen på 2dar har han varit vid den förbannade maskinen 3ggr.Hur mycket som gått åt vet jag inte men det är flera 100-lappar,annars är det inte lönt tror han.Jag funderar allvarligt på det här med att skaffa barn med honom,går det???
    Han vill inte lyssna och förstå vad det är han håller på med, och förstör mellan oss.Jag vet inte hur detta ska gå,vet inte om jag orkar mer!
    Vad ska jag göra????

• Svar på tråden *Min man är spelmissbrukare! Vår
  • Anonym

Fick nog in detta på fel forum men ändå.....

• Saishuuheiki Kanojo

Ni kanske ska vänta med att skaffa barn i situation som denna.. Det är inte särskilt tryggt att ha barn med en spelmissbrukare..
    Du behöver kasnke ge honom ultimatum; se till att få hjälp att sluta spela eller så går du. det kanske krossar ditt eget hjärta, men kanske behöver han ett uppvaknande i den stieln.
    Och även om det tar emot, polisanmäl honom om han stjäl pengar av honom. Du ska inte blunda och låtsas att det är bra, att det kanske ordnar sig av sig själv.

Min mosters man var/är spelmissbrukare. Han var som din i början och sen blev han värre. Spelade bort bil och hus. det kan gå riktigt långt om man låter det löpa.

Det första du ska göra iallafall är att se till att era pengar är absolut skilda. ha ett konto som bara du kan lyfta ifrån, se till att du håller ordning på din plånbok.

Det är alltid jobbigt med missbruk, vad det än är, men spelmissbruk slår ju alltid så hårt mot ekonomin.

men han måste söka hjälp och ta emot den. Och du ska inte acceptera att han inte orkar eller nåt. Vill han inte få hjälp med det borde du nog överväga om ni kanske ska bo på skilda håll tills han får ordning på det.. eller inte, och då har du iallafall koll på din egen ekonomi..

• Ithiq PT

För det första tycker jag du ska leta upp information om medberoendeproblematik. Finns nog en hel del tips där som jag tror är viktiga för dig att ta till dig. Efter det är du nog kapabel att ta rätt beslut också.

Lycka till!

• Anonym

Ja, frågan är ju vad jag ska göra?????
    vi har levt som särbo i några år men det funkade inte bättre,
    han spelade då med.
    Men det var inte mina pengar då.
    Jag ställer ultimatum (1000ggr) men det går inte IN!!!!!
    Han fattar inte!!!

• Anonym

Har kastat ut honom + kläder och visat att det är allvar nu
    men på nåt sätt efter ett tag är han här igen.
    Han vet att jag inte leker!!!!

• Saishuuheiki Kanojo

Okej. ställ dig då frågan: vill du leva med honom trots detta eller vill du ha ett tryggare liv? Du mår ju inte bra som det är nu. Det jkanske gör ont i hjärtat, men ibland måste man välja bort kärleken för sin egen skull. Du kan inte ta ansvar för din man, han är vuxen, du är inte hans mamma.

Du kanske krossar ditt hjärta om du gör slut med han, men det är bättre an att du får ditt hjrta krossat av honom.

• Anonym

Så tänker jag Saishuuheiki Kanojo!!
    Men modet att låta honom gå eller att jag går vet jag inte om jag har helt ut.

• Anonym

Tack för er tid!
    Måste tänka nu....

• Ithiq PT

1) "Har kastat ut honom + kläder och visat att det är allvar nu" + "Han vet att jag inte leker!!!!"

2) "men på nåt sätt efter ett tag är han här igen."

Får inte riktigt 1:an och 2:an att gå ihop... Som sagt, sök på nätet efter "medberoende" eller på engelska "codependency".

• Anonym

Min sambo är också spelmissbrukare. Han har nu inte spelat något på drygt ett år, men en gång missbrukare - alltid missbrukare! När bubblan sprack för drygt ett år sedan och jag insåg att han var missbrukare, vi hade separata konton, så hade han nästan spelat bort vårt hem. Alla våra besparingar var borta, huskontot tömt och vi släpade på MASSOR av räkningar.

Jag gjorde så då att jag tog alla kort och allting, han fick ingen kontroll över några pengar överhuvudtaget, vi kontaktade också missbruksshjälp, men tyvärr finns ingen riktad hjälp för just spelmissbruk här så vi fick inte direkt något stöd. Sociala hjälpte inte till eftersom man inte gör det vid spelmissbruk så jag fick ta privata lån. Jag kontaktade också banken och sa som det var och fick anstånd med amorteringar.

Du måste vara extremt tydlig med hur allvarligt det är, annars hjälper du till att bidra till missbruket. Min sambo vet att jag menar allvar, men han vet också att jag inte lämnar honom pga det här problemet eftersom det är just ett missbruk - förutsatt att han jobbar på det. Skulle han inte försöka att råda bot på det och ställa upp på de villkor jag ställer så är det tack och hej.

Tyvärr så tar det flera år att bygga upp ett förtroende igen, men det går om man är ärligt. Risken för bakslag igen är stor, men än så länge har jag all kontroll över ekonomin. Viktigt är att han pratar om hur han känner och när begäret känns tungt, så man kan stötta och hjälpa till.

• Kriya

Hej Ts,
    Om Din man är spelmissbrukare är det viktigt att komma ihåg att Du egentligen har med missbruket att göra, inte Din partner. Eftersom han gett efter för missbrukets kontroll är det som att försöka stoppa en förarlös bil, som kan köra rätt över Dig om Du står i vägen.

Beroende förändrar människor så att deras logik, värderingar och integritet raderas.

Därför behöver Du dra en tydlig gränslinje där Du under inga omständigheter accepterar att leva med en spelberoende partner. Ovillkorligen måste han ta professionell hjälp för att ta sig ur sitt beroende. Kram Kriya

• Saishuuheiki Kanojo

Ibland måste man strunta i mod eller ej och bara bestämma sig. Bara säga till sig själv; Nu gör jag det! och inte lyssna på den lilla rösten av panik i huvudet som tvivlar på om det kommer att funka.
    Det är svårt att få mod. Ibland får man helt enkelt låtsas att man är modig. Spela teater för sig själv.

Har du möjlighet att hitta någon som hjälper dig? det är lättare att låta bli att backa om man har någon som stöd.

• Anonym

Jag vet att jag är dum och inte tydlig nog!
    detta går i perioder men det är ju trots allt pengar det gäller!
    Är nog svag igentligen, orkar inte bråka mer om detta men...
    Nu drog jag minutenkortet ur hans hand och tänker behålla det
    tills situationen är lugnare och vi kan prata igen om detta förbannade ämnet!

• Anonym

Alla i min familj vet om detta problemet och förbannar det
    hans familj bor långt ifrån så dem får jag inget stöd från,
    fast att jag ringt dem och talat om hurdan han är.
    Det är helt upp till mig nu det vet jag,
    hur jag än väljer kommer jag må dåligt!

• Saishuuheiki Kanojo

Du är inte dum! Det handlar inte om dumhet. Det handlar om att du blir lidande pga hans spelande. Du är inte dum som stannar, du är inte dum inte orkar bråka som du säger.

För egentligen så önskar du ju att det inte skulle finnas något att bråka över, inga skäl att ställa ultimatum.

Du är inte dum, du är bara i en svår och otrevlig situation.

• Anonym

Tack ni alla.....

• MuminMy

Flyttar till Relationsproblem
    /Moderator

Svar på tråden *Min man är spelmissbrukare! Vår