• flissan

Hur giftig är guldregn?

Vi flyttade till vårt nya hus i juli förra året. Nu närmar sig sommaren och barnen kommer att vara ute allt mer. Min snart 4-åring och 5-åring är jag inte speciellt orolig för, men min 10-månaders stoppar det mesta i munnen. På tomten finns flera guldregn. De är ju fantastiskt vackra, men hur giftiga är de egentligen? Har hört att det är fröna som kommer efter blommorna som är giftiga. Hur är det med gamla rester av guldregn som nu ligger och skräpar på tomten? Vill ju inte gå omkring och oroa mig hela tiden.Bör vi ta ner dessa?

• Svar på tråden Hur giftig är guldregn?
  • LinaoTom

jag vet bara att guldregn är giftigt, vår dotter stoppade/åt en gul blomma i munnen fr ett träd o vi blev ju jätterädda, men tack o lov var det inte guldregn, giftinformationen rådde oss att ta bort guldregn om vi hade det,, så det är farligt japp!!

• Heleri

www.giftinformationscentralen.se är en jättebra sida, därifrån kommer denna information:

Gullregn

Laburnum-arter
    Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn.
    Gullregnets baljor är buckliga av frön. Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka, är ofarlig. Förväxlas ibland med gullregn.

Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.

Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Svar på tråden Hur giftig är guldregn?