• Barbamamma74

Någon som vet vad en 14 åring tjänar på att plocka jordgubbar?

Det är ju ungefär det enda jobb som man kan få när man fyller 14....

• Svar på tråden Någon som vet vad en 14 åring tjänar på att plocka jordgubbar?
  • Barbamamma74

puffar på lite....

• nykomlingen2

För LÄNGESEDAN fick man mellan 1,25-2 kr per liter som man plockade.

Ingen aning om vad man kan få idag. Skulle vara kul att veta.

• Barbamamma74

Ja det skulle vara kul o veta.Sonen vill gärna göra det för att tjäna lite sommarpengar men frågan är om det är "värt" det....
    Är det ruskigt dåligt betalt så får man väl lägga till lite så han tycker det är värt att jobba....inte lätt när mna e så ung men han visar ju rätt inställning i alla fall....

• MariaN

när jag var ungefär 15 år för 7 år sen sommarjobbade jag med att sälja jordgubbar. Jag fick kanske 3500 för 10 dagar. Men det var svart så jag har ingen aning om vad man ska kräva nu..

• CoCl
    Barbamamma74 skrev 2008-04-27 18:16:42 följande:
    Ja det skulle vara kul o veta.Sonen vill gärna göra det för att tjäna lite sommarpengar men frågan är om det är "värt" det....Är det ruskigt dåligt betalt så får man väl lägga till lite så han tycker det är värt att jobba....inte lätt när mna e så ung men han visar ju rätt inställning i alla fall....
    Vaddå lagga till så han tycker det ät värt att jobba. det lär han sig ju inte något på. det är väl bra att han ser att det krävs lite jobb för pengea och att det inte finns obegränsat trots att man jobbar utan man får hushålla. Inte är det någon som ger mig lite extra fast jag tycker jag tjänar för lite.
  • Barbamamma74

Jag menar att om han blir ruskigt underbetald bara för att han "bara" är 14 år så kan jag lägga till....nästan alla jobb är för 15 år o uppåt....

CoCl skrev 2008-04-28 09:56:48 följande:
    Vaddå lagga till så han tycker det ät värt att jobba. det lär han sig ju inte något på. det är väl bra att han ser att det krävs lite jobb för pengea och att det inte finns obegränsat trots att man jobbar utan man får hushålla. Inte är det någon som ger mig lite extra fast jag tycker jag tjänar för lite.
  • Krillans

nykomlingen2 skrev 2008-04-26 09:32:34 följande:

För LÄNGESEDAN fick man mellan 1,25-2 kr per liter som man plockade.Ingen aning om vad man kan få idag. Skulle vara kul att veta.
    [/citat]
    Barbamamma74 skrev 2008-04-27 18:16:42 följande:
    [citat]
    Ja det skulle vara kul o veta.Sonen vill gärna göra det för att tjäna lite sommarpengar men frågan är om det är "värt" det....Är det ruskigt dåligt betalt så får man väl lägga till lite så han tycker det är värt att jobba....inte lätt när mna e så ung men han visar ju rätt inställning i alla fall....
    Här kan ni kanske få svar på frågan om hur mycket man tjänar om man vill tjäna med att plocka jordgubbar.

Har ja kollat ams och sökt efter sommajobb.
    www.avstamp.nu/html/public/ung/sommarjobb_steg_1.aspx
    Gick in "Platsbanken", in på "Fritext" och gjorde sökning på "jordgubbar". Fick fram detta:
    platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokFritext/SokFritext.aspx)&ps=
    Det mesta är bl a försäljning, men det finns en som söker plockare.
    pb.ams.se/Standard/SokFritext/VisaPlatsannonsFritext.aspx&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokFritext%2fSokFritext.aspx%3fq%3ds(t(jordgubbar))sp(67)sr(1)c(B0E7CFDE)
    Tyvärr står inget om lönen man frår inte helle på deras hemsida:
    www.odlingen.se/
    Kan kontakta dom via e-post: jobb@odlingen.se eller 070-331 48 41

Finns mycket till som finns på ams. Kolla på denna sidan. Finns hjälp o info:
    www.avstamp.nu/html/public/ung/sommarjobb_steg_1.aspx

Lycka till!
  • savonit

När jag var 12, slet jag som en galning i 2 veckors tid som jordgubbsplockare och cycklade 2 mil hem varje dag, efter 2 veckors tid hade jasg tjänat ihop 2000 kr ca.

Jag vaar nöjd och belåten jobbade där sommaren efter och tjänade lite mera.

Jag tycker defenitivt att han skall börja jobba nu, jordgubbs plockande är ettt skitigt jobb, ger inte så mycket betalt, men när man skall söka jobb på annat ställe är det bra att ha någon merit i alla fall, och om han inte börjar jobba nu kanske han inte vill det andra år alls när han kommer in i supar stadiet.

Har v'nner som är 22 nu och inte jobbat med något alls.
    Har suttit hemma hos föräldrarna nu i 2 års tid och inte sökt ett enda jobb.

Så skut in honnom i arbets marknaden nu.
    Innan han blir lat!

Svar på tråden Någon som vet vad en 14 åring tjänar på att plocka jordgubbar?