• fmjof

Teamleader, du som jobbar som det -vad mer exakt gör du då?

Och ni som har en teamleader som närmsta chef -hur tycker ni att er teamleader ska vara?

Jag har nyss blivit teamleader, på mitt befintliga jobb, så därför skulle jag vilja få lite input!

• Svar på tråden Teamleader, du som jobbar som det -vad mer exakt gör du då?
  • fmjof

Ingen som är teamleader här på FL?!

• Themis

Teamleader inom VAD är kankse intressant att veta om man ska kunna svara på din fråga?

Det finns många branscher och definitioner på det jobbet såvitt jag vet och det är troligen viss skillnad på att vara teamleader på Citymail eller att vara teamleader för en grupp IT-konsulter.

• Torparen10

Något som är viktigt är att vara en bra förebild. Oavsett vad du ska vara teamleader för så ska du bidra till produktionen och vara synlig på jobbet. Gärna hjälpa till i dina medarbetares produktion. Det gör att dina medarbetare blir peppade till att prestera. Var en god lyssnare- annars får du inget gehör när du själv vill ha något sagt.
    Hör med teamet ofta om de mår bra och om de tycker att det fungera bra. Ha ett möte minst två ggr i månaden, helst en gång i veckan där du går igenom olika viktiga punkter samt stämmer av hur medarbetarna mår.
    Se till at saker som medarbetarn kommer upp med realiseras via din chef. Det är oerhört viktigt, annars förlora medarbetarna sin tilltro till dig som ledare. Annars kan jag bara säga: var glad och ingen översittare så kommer du längst.

Det svåra med att vara teamledare är att du är som en hamburgare:

Med arbetsgivarens krav uppifrån, och medarbetarnas krav underifrån...

Ingen lätt match, men är du glad och är en i gänget så är det inga problem! Lycka till!

• fmjof

Tack elise06! Det låter som bra o konstruktiva råd! : )

• Poena

Jag är teamledare för en grupp med mjukvaruutvecklare.

Mina arbetsuppgifter innefattar bl a planering av inkommande arbetsuppgifter, uppföljning av föregående perioder, se till att vi levererar på tid (prioritera rätt), svara på frågor utifrån - från projektledare, sakfrågor om vår produkt m.m, diskutera tekniska problem som uppkommer och betsämma vilken lösning vi ska gå på och självklart också se till att alla teammedlemmar mår bra, inte har för hög stressnivå etc.

Vi har morgonmöte varje morgon, vilket är att föredra. Då kan man gå igenom viktiga punkter, problem m.m. Om ni inte kan ha det, ha teammöte minst varje vecka och gå runt oftare än så och checka upp hos alla hur det går, om några problem uppstått. Be om feedback någon gång då och då. Vad tycker teamet är dina och samtliga teammedlemmars starka sidor? Finns det något som varje person kan tänka på? Små belöningar som stärker teamkänslan, gå på lunch ihop någon gång, bjud på fika, pubrunda för att lära känna varandra..

Svar på tråden Teamleader, du som jobbar som det -vad mer exakt gör du då?