• celine

Ultraljudsbild på ett barn med LKG, någon?

som rubriken lyder. Har någon en bild innifrån magen på ett litet barn med lkg?

• Svar på tråden Ultraljudsbild på ett barn med LKG, någon?
  • Sara Li

Det måste ju vara svårt att se om ett barn har LKG på en ultraljudsbild, eftersom det handlar om mjuka delar som inte vuxit ihop. Dessutom SKA de väl inte ha vuxit ihop på ett så tidigt stadium som ultraljudet görs (v 18 ca). Alla är ju "delade" från början, och växer ihop så sakteliga under graviditeten. Hmm lät nog konstigt... men jag menar att våra två kroppshalvor (höger+vänster) en gång inte satt ihop när vi var små foster, utan med tiden "sys ihop" med en osynlig "söm".

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • celine

nu tänker jag rätta dig lite. mun näsa och käke växer i hop mellan v 6-8. käken går utmärkt att se på en ultraljudsbild. Tandbenet på ett barn med gomspalt brukar vara lite mer utåtstående.
    Egen erfarenhet av detta så jag undrar om fler kunde se på ultraljudet att det såg lite annurlunda ut?
    Tack för din uppmärksamhet iallafall.

• Sara Li

Ok, då var det fel av mig.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • lea 0 leo

puffar då jag är intresserad av svaret också...
    Någon som vet, någon som har en UL-bild på ert barn som föddes med LKG?

• cisslan

Jag väntar en son med dubbelsidig spalt och de upptäckte det på rutinul i vecka 18. Har fått någon 3D bild där man mycket väl kan se spalten.

• celine

jag har 2 barn sen tidigare och ett på väg. nu i efterhand när jag kollar på rutinultrljudsbilderna och jämför så ser jag tydligt att den ena skilljer sig från dom andra 2. undrar fortfarande varför inte barnmorskan såg ngt.
    jag skulle inte kunna få titta lite på din u-ljudsbild, behöver inte känna dig tvingad, bara så nyfiken.
    har du ngn erarenhet tidigare av lkg? kanske ngn i släkten eller så?
    Grattis till barnet i magen och allt kommer att gå bra, men det är klart att det blir lite mer än vad man väntat sig.

• decemberbabe

Hej Celine.

Jag är själv född med LKG, enkelspalt upptill. Jag har på grund av det en förhöjd risk att själv få ett LKG-barn, ska kolla på UL när det blir dags för det. (är i v 10 nu)

För det första; om läkaren inte sa nåt så är det förmodligen inte spalt, det borde han ju ha sagt. Å andra sidan kanske han inte kollade specifikt efter det och kan ju ha missat det. Men om du själv tycker att du ser en tydlig skillnad så borde det ju ha synts för dem på sjukhuset också? Tycker du ska ringa och fråga, de har väl dina UL-bilder kvar?

För det andra; har du några frågor om spalter så är det bara att hojta till så ska jag svara på det jag kan :)

lycka till hur det än blir!

• Mollymajs

LKG är ju faktiskt nåt de alltid kollar efter på rutin UL oavsett om man gör vanligt eller 3D. Men sen är det inte alltid lätt o upptäcka det så man måste se ansiktet ur rätt vinkel.

Att de inte sett LKG på ett Ul betyder ju inte att barnmorskan/ läkaren gjort ett fel eller missat nåt utan att det helt enkelt inte syntes ordentligt.

Våran dotter som idag är 2 år födes med spalt och Ul såg helt "felfritt" ut men ut kom världens finaste lilla spalt tjej.

Nu väntar vi syskon och va för några veckor sen på UL. Bad de kolla lite mer en vanligt på läpp o gom för att denna gången veta om det men allt såg helt ut. Men som läkaren sa så kan det ju trots allt komma ut en spaltis även om det inte syntes.

Såhär i efetrhand med barn nr 2 så om det nu skulle behöva födas med nåt "fel" så för oss skulle spalt va det enklaste då det alltid går o fixa.

Svar på tråden Ultraljudsbild på ett barn med LKG, någon?