Lever du också med en energitjuv?
Finns det fler härinne som upplever sina föräldrar (eller andra i sin närhet) som "energitjuvar"? Kanske kan vi stötta varandra i så fall, kring de känslor man kan ha inför dessa människor. Jag väljer att inte vara anonym, eftersom jag inte anser att jag har något att skämmas för. Men den som vill vara anonym får givetvis vara det
Ska försöka berätta min historia.
Jag lever i en ständig känslomässig berg och dalbana när det gäller min pappa. Trots att jag idag är 33 år, så tillåts han påverka mitt liv på ett mycket negativt sätt, men nu vill jag få styrkan att sätta ner foten, vet bara inte hur. Jag har under hela mitt liv fått vara "mamma" åt min pappa. Min mamma stack när jag var några månader gammal, och lämnade mig och pappa. Under hela min barndom åkte jag som en jojo mellan fosterhem, och fick flytta hem till pappa med jämna mellanrum när han fick för sig att han hade lust att vara pappa. Det varade en kort tid, sen "pallade" han inte mer, som han själv uttryckte det. Min pappa har alltid varit periodare och jag fick tyvärr tidigt inse att alkoholen och hans vänner låg närmare hans hjärta än vad jag gjorde. Min pappa är själv skadad av sin barndom. Han blev ständigt kritiserad av sin mamma, och upplevde nog ingen kärlek. Tyvärr verkar han inte ha förmågan att själv heller känna kärlek. Som vuxen har jag kämpat för att upprätthålla en god kontakt med honom. Trodde han skulle bli bättre när han blev morfar, men icke! Han är ett enda stort ego, och umgänget skall enbart ske på hans villkor. Jag studerar på universitet, bor i villa, har två barn. Min pappa vill mycket sällan träffas, det kan gå månader emellan eftersom hans vänner och arbete alltid går före. Men när han får för sig att han vill träffas skall det ske precis den tid han i sitt huvud har bestämt. Om jag inte kan JUST PRECIS DÅ, så är det anledning nog för honom att tjura i veckor. Överhuvudtaget, jag har aldrig träffat någon som är så ego som min pappa, och ändå, likförbannat förlåter jag honom gång efter annan och kryper till korset och ber om ursäkt fast HAN är den som sårar.
Detta blev långt och kanske rörigt, men det jag vill med inlägget är att få möjlighet att dryfta känslor och tankar med andra som lever i nära relation med en energitjuv (dvs, en männsiska som tar all kraft ur en genom sitt beteende, och inte ger något igen).
Tyvärr tror jag vi är många som lever med sådana människor i vår närhet, det behöver inte vara föräldrar. Det kan vara "vänner", syskon, arbetskamrater. Här kan vi vräka ur oss frustration, stötta varandra, och kanske ge varandra styrkan att "göra slut" med dem som själ vår energi.