• Sallisen

Nån som vet något om TEACCH?

Vet inte om det här ligger under rätt rubrik nu...

Min son ska kanske börja på en skola som arbetar med TEACCH. Det är ett sätt att arbeta med autistiska barn.

Nån här som jobbar enligt den "metodiken" (säger man så?) och som kan berätta mer?

• Svar på tråden Nån som vet något om TEACCH?
  • bebben Elias mamma

Jag vet inte så mycket men jag har vikarierat på en avdelning där ett barn var autistiskt och de arbetade med denna metoden. Då samlade de andra autistiska barn också i ett rum, de hade mycket avslappning, visade med bilder vad de skulle göra. T.ex. vid frukosten hade de bilder på allt som fanns att välja på, som de visade, och sen bilder på vad som skulle hända sen t.ex. vasken där de tvättar händerna, klädhyllan. Detta var för att de skulle veta vad de skulle göra. Sen på eftermiddagarna skrev de dagbok med bilder om vad de gjort under dagen.

De la stor vikt vid att barnen skulle ha det lugnt och inte massa skrik och hög ljudnivå.

• Sallisen
    bebben Elias mamma skrev 2008-04-02 09:24:03 följande:
    Jag vet inte så mycket men jag har vikarierat på en avdelning där ett barn var autistiskt och de arbetade med denna metoden. Då samlade de andra autistiska barn också i ett rum, de hade mycket avslappning, visade med bilder vad de skulle göra. T.ex. vid frukosten hade de bilder på allt som fanns att välja på, som de visade, och sen bilder på vad som skulle hända sen t.ex. vasken där de tvättar händerna, klädhyllan. Detta var för att de skulle veta vad de skulle göra. Sen på eftermiddagarna skrev de dagbok med bilder om vad de gjort under dagen.De la stor vikt vid att barnen skulle ha det lugnt och inte massa skrik och hög ljudnivå.
    Tack för ditt svar!

Ja, vi hade ett samtal igår på det dagis där han går nu och sonens fröken sa nåt om bilder, att de jobbar så... men hon visste inte så mycket mer än så egentligen. Vi ska få gå och titta förstås, då kan vi ju ställa mer frågor.

Ja, sonen behöver lugn och ro, han blir lätt "speedad" då han har svårt att koncentrera sig också.
Svar på tråden Nån som vet något om TEACCH?