• äiti

ni som lagt golv i kök.

har ni lagt därifrån köksinredningen börjar eller ända mot från väggen.
    ????
    Min sambo säger att man sparar några hundringar om man börjar vid köksinredninen , men jag vill tvärtom.

VAD ÄR BÄST?

• Svar på tråden ni som lagt golv i kök.
  • Coppola

Vi lade från vägg till vägg. Personligen är jag MYCKET ALLERGISK mot trekvartslister, vilka man måste använda om man lägger golvet från köksinredningen....blir INTE snyggt i mina ögon.
    Hur många hundralappar sparar man egentligen?
    Är det inte bättre att det kostar lite extra och att man blir HELT nöjd än att spara och bara bli SÅDÄR nöjd?

Men vad som är BÄST..ingen aning...det är dock SNYGGAST med golv överallt.

• Rostis

vi har golv under köksinredningen också, trevligt om du i något skede vill flytta ett köksskåp och så finns det inget golv....

• Miss Lau

Vi la golv även under köksskåpen.

• äiti

ja det tycker jag ochså. att det ska vara golv hela vägen.

• Lingi

Argument: kyl/frys eller kyl o frys måste dras fram, minst 1 g/år, dammsuga baksidan o under, spis skall oxå åka fram, flera ggr/år, diskmaskin skall ha ett plastbricka under, det är oxå bättre att bricka inte böjs bakåt, kommer fram vattnet om det blev läckage.
    Många ha lådor med hjul tex till barnens leksaker, samla tidningar, osv i stället för panel under bänkarna.

Vi i går la färdigt golvet i kök/matrum, tog bort allt, men eftersom det är ett befinligt kök, så den delen diskho är inbyggt kunde vi inte ta bort.

• Vårblomma

Golvet behöver finnas under kyl/frys, diskmaskin och spis (om du har en utdragbar). Annars brukar man lägger golvet så pass långt in under skåpen så att golvsocklen döljer kanten.

Possitivt: Man sparar lite pengar, framförallt om det är ett dyrt golv.

Nackdel: Att man inte har ngt golv under om man skulle vilja flytta ngt skåp. Men har man inga planer på det så funkar det ju bra.

Lycka till med det nya golvet!

• äiti

vi kommer ha diskmaskin och spis där köksinredningen är .

• smill

vi har inte golv under köksskåpen, dock väntade vi med att sätta fast sockeln innan golvet låg på plats, då behöver man inga lister

• äiti

smill
    funkar det bra. jag tänkte på vitvarorna om man behöver dra ut och göra rent bakom???

• Den lyckligt lottade

Ska man inte flytta runt inredningen eller ha skåpstommar med fötter spelar det väl ingen större roll. MEN se till att ni lägger det en bit in under skåpen så att det täcks av sockeln. I vårt kök har den förra ägaren lagt golv runt sockeln och täckt med kvartslist. Jättefult + att de lossnar och spricker när man stöter emot med dammsugaren. Dessutom har vi massa limrester som syns. Bläääää!!!!!

• MiaP

Va lade golvet först efter inrådan av snickaren som hjälpte oss.

• jassikan

Vi la under hela inredningen. Känns inte som vi hade sparat så mycket. Och ger ett bättre skydd om det mot all förmodan skulle bli vattenläckage.

• pung

kommer du inte in under köksinredningen så måste du ändå ha en list mot sparksocklarna, golvet får aldrig lika dikt mot väggar, sparksocklar etc..

• LevaLivetNu

Enligt maken gäller inga garantier på lagda golv om hela köksinredningen "står" på det nylagda golvet. Om man väljer lägga ett dyrt golv med många  års garanti, vore det ju synd om det skulle hända något. Fråga mig inte vad garantin gäller för övrigt men enligt maken som är golvläggare ska man montera köket först och sedan lägga golvet.

• Lineri07

jag skulle lägga någon form av golv under köksinredningen så att det blir samma nivå som resten av golvet. under mitt gamla kök gjöt vi betong för att få upp det till samma nivå som befintliga trägolvet. men i nuvarande la vi in golv under köksinredningen när vi bytte golv. det är nämligen viktigt att du märker om du får vattenläcka under diskho eller diskmaskin.

• äiti

levalivet nu
    kan du inte fråga din make varför man bör göra så???

• LevaLivetNu

Ett trägolv ska möjlighet att "röra" sig.

• maddy26

Vi har klinker golv under inredningen i vårt nya kök och i vårt gamla hade vi trägolv under. För mig är det en säkerhets grej skulle diskmaskinen paja så rinner vattnet ut på golvet och inte ner under!! Helt fackmannamässigt!!

Svar på tråden ni som lagt golv i kök.