• qazws

sjukskriven för graviditetsillamående??

Jag är i v 6+6 och mår illa och kräks 1-5 gånger per dygn, är supertrött periodvis helt utmattad och svimfärdig. Jag har sjukskrivit mig själv nu i tre dagar, jobbar som lärare. Ringde min barnmorska men gynekologen där är på semester och kan alltså inte träffa mig. Var på gynakuten men där sjukskriver dom inte. Ringde till vårdcentralen men där svararde sjuksköterskan att man inte sjukskriver när man är gravid, det är ju ingen sjukdom, utan bara att härda ut. Min barnmorska tycker det är självklart att jag ska bli sjukskriven. Vissa dagar kommer jag knappt ur sängen... Någon som varit med om liknande?
    Jag har två barn sen innan och blivit sjukskriven båda gångerna...

• Svar på tråden sjukskriven för graviditetsillamående??
  • linda gbg

Jag blev sjukskriven i...tror det vart 2a månaden-3dje månaden (nåt sånt) för jag mådde något fruktansvärt illa. Kunde inte gå ur sängen och kräktes precis hela tiden. Även om magen vart tom. Jag blev sjukskriven av läkaren på MVC. Sedan när det pågått väldans länge, efter först 1 läkarbesök på ett sjukhus som inte hjälpte till alls, så gick jag till ett annat sjukhus och där fick jag världens bästa tabletter. Önskar jag fått dom från början för dom tog bort illamåendet DIREKT och tog man dom regelbundet så jaa, då vart allt precis som innan graviditeten!

• Lime25

Jag har blivit sjukskriven av min husläkare/vårdcentralen innan man har varit på MVC inskrivning. De kan ju också att hjälpa med att skriva ut bättre mediciner. Annars om man blir riktigt dålig och bli inlagd på sjukhus så sjukskriver dem dig. Stå på dig och lycka till!

• qazws

tack tack, har också hört om de där tabletterna. Men jag var inte tillräckligt urtorkad... Har fått tid på VC på måndag iaf och jag hoppas han sjukskriver mig iaf halvtid.

• Helle76

Jag ska prata med min läkare imorgon eftersom jag kräks mellan 3-10 gånger per dag. Var sjukskriven förra graviditeten pga kräkningar med och det var inga problem.

• mammatill2härligavildar

Visst är det ju rätt att en graviditet inte är en sjukdom. Men man kan ju få sjukdomsliknande symptom som gör att man måste sjukskrivas för det. Blir så sur när folk inte förstår det. Tänk, då skulle ingen kvinna någonsin vilja bli gravid för tänk om hon bli dålig under graviditetn och måste jobba i allafall.
    Klart du ska få bli sjukskriven när du mår som du mår, vem f*n klarar av att jobba när man spyr flera gånger per dag.
    Lycka till!

• qazws

Nej precis!! Bortsett från smittorisken går man ju knappast till jobbet med magsjukan. Ska till läkaren på måndag så får vi se.

• toveca

Jag var sjukskriven från vecka 9-vecka 13 när jag var gravid förra gången. Jag kräktes upp allt och det blev värre när jag jobbade. Det enda som hjälpte var att vila och knapra lergigan komp...vilket i varje fall gjorde så att jag fick behålla lite mat.

Hugo 17/2 -07
  • Juleja

Jag blev sjukskriven för hyperemesis i v 7 tror jag det var, och har varit det i stort sett hela tiden fram till sista mars. Är i v 40 nu så den sista tiden har jag fp istället.

• Rulltrappa
    Mållgan skrev 2008-04-02 15:19:39 följande:
    Visst är det ju rätt att en graviditet inte är en sjukdom. Men man kan ju få sjukdomsliknande symptom som gör att man måste sjukskrivas för det. Blir så sur när folk inte förstår det. Tänk, då skulle ingen kvinna någonsin vilja bli gravid för tänk om hon bli dålig under graviditetn och måste jobba i allafall. Klart du ska få bli sjukskriven när du mår som du mår, vem f*n klarar av att jobba när man spyr flera gånger per dag.Lycka till!
    diskuterade det där nyligen, fast angående foglossning. tänk om någon som inte var gravid, kanske rent av en MAN fick foglossningsbesvär och knakade i ljumskar och svank så fort han rörde sig, ingen skulle ju tveka att sjukskriva honom. men sanningen "graviditet är ingen sjukdom" verkar ha modifierats till "gravida kan inte bli sjuka"..
  • PBCB

Har inte läst igenom tråden, men här kommer snabbt tips. Skyll på en jääääääävla foglossning också. Annars är det skitsvårt! Jag mådde verkligen jättedåligt i början och klarade inte av mitt jobb på krogen om nätterna, men inte fan fick jag bli sjukskriven :( Men foglossning, det får man bli sjukskriven för. :)

• Rulltrappa
    PBCB skrev 2008-04-05 23:39:19 följande:
    Har inte läst igenom tråden, men här kommer snabbt tips. Skyll på en jääääääävla foglossning också. Annars är det skitsvårt! Jag mådde verkligen jättedåligt i början och klarade inte av mitt jobb på krogen om nätterna, men inte fan fick jag bli sjukskriven :( Men foglossning, det får man bli sjukskriven för. :)
    de fall jag känner till (inom vården dessutom) har fått svaret att "graviditet är ingen sjukdom" när de har försökt att bli sjuskrivna för foglossning. så det är ju inte direkt garanterat.. helt sinnessjukt egentligen.
  • Poloc

Såklart man kan bli sjukskriven för kraftigt illamående; det har jag själv varit ett bra tag nämligen.
    Det handlar ju inte bara om hur sjuk man är, utan vilken arbetsförmåga man har (vilket FK själva poängterar i sin information).

Antar att du provat/känner till Postafen (receptfritt som kan hjälpa mot illamåendet).
    Rejäla doser B-vitamin (ffa B6) kan hjälpa.
    Apotekets Seaband (akupressur-band mot sjösjuka/åksjuka/illamående) hjälper en del personer.

Lycka till !

• PBCB

Ja det har ju varit supermycket snack om att inte sjukskriva för foglossning med. Helt galet, absolut. Men det är nog lite enklare iaf. Om man både mår dåligt + har foglossning med. Hoppas det löser sig!

• qazws

Kollade faktiskt på socialstyrelsen rekomendatiomer för sjukskrivning vid graviditetsillamående. För lättare besvär rekomenderade dom 25-50% sjukskrivning i upp till tre månader. Vid svårare illamående heltid!

• lilla hej

Jag var sjukskriven i 3 veckor för illamående.
    Var inga problem för mig att få sjukersättning från försäkringskassan heller.

• Ninni 75

Hej jag hoppar in här.

Jag hoppas ni blir sjukskrivna det är ju omänskligt att ens orka upp ur sängen om man mår så dåligt. Att vara gravid är ingen sjukdom men en oerhörd påfrestning för kroppen. Jag hoppas ni får må bättre såsmåningom.

sköt om er

• Ova

Jag är sjukskriven i 3 veckor och blev det utan att fråga efter det. Får nu primperan och hoppas att det ska hjälpa.

• Wundergirl

Jag fick sjukskrivning direkt på telefon av min läkare, inga problem! Hur ska man kunna jobba när man lär spendera hälften av dygnet på toan och inte får behålla nåt??? Helt skjukt att vissa inte sjukskriver för det!
    Jag skulle 10ggr hellre jobba nu och slippa illamåendet. Men många tror att man tar det som en "ursäkt" till att få vara hemma. Knäppt!!! Föreställ er att ha ständig magsjuka typ i flera veckor säger jag till dom!

• Ova

Många säger: Åh, vad bra att du är hemma då kan du göra det och det och det.
    Visst, jag kan ligga i sängen och ta mig till toan. Det är ungefär vad jag orkar med.

Svar på tråden sjukskriven för graviditetsillamående??