• Fiansess

Hjälp mot mossa?!

Vi flyttade in i vårt hus i höstas och förra ägarna har inte brytt sig om den stora tomten.
    Vi är nybörjare och kan ingenting om gräsmattor eller trädgårdar över huvudtaget så ni får gärna komma med förslag.

Gräsmattan består till största delen av mossa. Vi tänkte köpa medel man sprutar som gör att mossan dör och så står det att nytt gräs spirar om en vecka.
    Men jag antar att vi får slänga på mer gräsfrön först för att få en tät och fin matta? För just nu syns det knappt ngt gräs på vissa ställen.
    Hur ska vi göra med kalk och gödning?

• Svar på tråden Hjälp mot mossa?!
  • VIXIE

Jag hade mossrivit gräsytan,lagt på ett tunt lager matjord och sått i nya frön.Här i halland går det att göra nu.fast den absolut lämpligaste perioden sägs vara i augusti. Lägger ni på en bra  jord(ogräsfri kompostjord tex) ska ni inte gödsla utan låt gräsklippet ligga kvar när ni sen klipper gräsmattan,kalka kan ni göra till hösten.
    Mossan växer ner till +4 grader medan gräset slutar vid ca+ 6-8 grader.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Fiansess
    VIXIE skrev 2008-04-02 17:30:45 följande:
    Jag hade mossrivit gräsytan,lagt på ett tunt lager matjord och sått i nya frön.Här i halland går det att göra nu.fast den absolut lämpligaste perioden sägs vara i augusti. Lägger ni på en bra  jord(ogräsfri kompostjord tex) ska ni inte gödsla utan låt gräsklippet ligga kvar när ni sen klipper gräsmattan,kalka kan ni göra till hösten.Mossan växer ner till +4 grader medan gräset slutar vid ca+ 6-8 grader.
    Till hösten vill vi ju inte vänta då vi vill ha en fin matta till sommarn .
    Så mossrivare är bättre än medel? Vill ju ha bort den helt.
    Inget kalk alls i vår?
  • VIXIE

Man brukar inte kalka och gödsla  i samband med sådd och jag har fått lära mig att det är bättre att gödsla gräset än att kalka för att göra det otrivsamt för mossan.Får gräset en bra start och bra näring så står det sig inte så svagt mot mossan.Givetvis kan du kalka om du vet med dig att det är väldigt sur jord du har men då hade jag fräst runt det innan jag strör ut fröna.
    Jag jobbar på en trädgårdsanläggningsfirma och 9 av 10 gånger så mossriver vi och lägger ny jord innan vi sår.
    Gräsklippet jag snackade om tillför gräset en massa kvävegödsel som det gärna vill ah eftersom det består av bladmassa.

• Fiansess

Ok tack för ditt svar!
    När kan man påbörja detta tro? Bor i Blekinge. Ska vi vänta ngn månad innan vi mossriver och sår? Vi har en stor trädgård och ska ta lite i taget för att inte hela tomten ska bli en jordåker på en o samma gång...
    Hur lång tid tar det innan gräset kommer upp sen?

• VIXIE

Vi mossrev och sådde gräs i går och jag bor i Halmstad,ska så gräs i morn med så jag skulle tro att det går bra hos er med att göra det nu.Skulle det komma snö så tar det bara lite längre tid innan det börjar växa annars ca 2 v ungefär innan det börjar gro.

• Fiansess
    VIXIE skrev 2008-04-02 22:32:50 följande:
    Vi mossrev och sådde gräs i går och jag bor i Halmstad,ska så gräs i morn med så jag skulle tro att det går bra hos er med att göra det nu.Skulle det komma snö så tar det bara lite längre tid innan det börjar växa annars ca 2 v ungefär innan det börjar gro.
    Kanon! Då vet vi vad vi ska göra i helgen
  • VIXIE

Lycka till och jag hoppas att vädret är på din sida!Skrattande

Svar på tråden Hjälp mot mossa?!