• Night Angel

vilken ris sort?

Vilken ris sort tycker ni mest om?
    Själv är vi en *Basmati familj*

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vilken ris sort?
  • lia76

Jasminris tycker jag är godast
    Men vanligt ris går också bra...
    Och Avorioris är också jätte gott.
    Speciellt då man har i lite buljongärning och lite kryddor, likaså med vanligt ris.
    Blir sååå gott!

Men annars är jasmin favoriten här hemma

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Linda1976

Ingen, det är för högt GI. Föredrar quinoa faktiskt Men blir jag bjuden så gillar jag vanligt parboiled bäst, men till thai funkar vilket som.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • AstraTrillian

Jasmineris, fast det måste vara inköpt i specialbutik (asiatisk) det i vanliga matvaruaffärn är inte bra tycker jag. Kokas dessutom i riskockare, älskar ris

• Tecken

Det beror ju på till vad. Till asiatiska rätter: jasminris. Till t ex korv stroganoff: basmati. Till risotto: arborioris. Till risgrynsgröt: rundkornigt ris. Jag är också mera för quinoa, och matvete

• mikalala

det beror på vilken mat jag gör till indiskt använder vi basmati, till asiatisk mat jasmin, till risotto arborio eller avorio sedan har vi råris eller parboild till vissa grytor.... har alltid minst fyra sortersris hemma

• Tini

Men en thailänsk mamma, så är jasminris det ända!

• almn

Uncel Bens Fullkornsris

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Dino78

Vanligt parboiled ris eller jasminris. Beror på vilken maträtt det är!

DIF i själ och hjärta
  • Kazeer

Skulle jag själv få bestämma, skulle det bli fullkornsris. Men maken vägrar så det blir vanligt parboiled ris. Gillar inte jasminris och har nog aldrig ätit basmatiris.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Majakattan

Jag blandar två delar fullkornsris med en del jasminris och tycker att det är bäst.

• Elli47

Jag älskar vildris, men resten av familjen vill ha jasminris.

• Midsommarafton 77

Jag gillar basmatiris bäst, men händer också att jag köper hem jasminris.
    Vildris är också gott och skulle köpa det oftare om det fanns i större förpackningar i de affärer jag handlar i.
    Grötris ett måste då man lagar gröt och händer att jag kokar det.

Svar på tråden vilken ris sort?