vilken ris sort?
Vilken ris sort tycker ni mest om?
Själv är vi en *Basmati familj*
Vilken ris sort tycker ni mest om?
Själv är vi en *Basmati familj*
Jasminris tycker jag är godast
Men vanligt ris går också bra...
Och Avorioris är också jätte gott.
Speciellt då man har i lite buljongärning och lite kryddor, likaså med vanligt ris.
Blir sååå gott!
Men annars är jasmin favoriten här hemma
Ingen, det är för högt GI. Föredrar quinoa faktiskt Men blir jag bjuden så gillar jag vanligt parboiled bäst, men till thai funkar vilket som.
Jasmineris, fast det måste vara inköpt i specialbutik (asiatisk) det i vanliga matvaruaffärn är inte bra tycker jag. Kokas dessutom i riskockare, älskar ris
Det beror ju på till vad. Till asiatiska rätter: jasminris. Till t ex korv stroganoff: basmati. Till risotto: arborioris. Till risgrynsgröt: rundkornigt ris. Jag är också mera för quinoa, och matvete
Råris
det beror på vilken mat jag gör till indiskt använder vi basmati, till asiatisk mat jasmin, till risotto arborio eller avorio sedan har vi råris eller parboild till vissa grytor.... har alltid minst fyra sortersris hemma
Använder bara basmati! Till allt, hur gott som helst!
Men en thailänsk mamma, så är jasminris det ända!
Uncel Bens Fullkornsris
Basmati
Vanligt parboiled ris eller jasminris. Beror på vilken maträtt det är!
Skulle jag själv få bestämma, skulle det bli fullkornsris. Men maken vägrar så det blir vanligt parboiled ris. Gillar inte jasminris och har nog aldrig ätit basmatiris.
Jag blandar två delar fullkornsris med en del jasminris och tycker att det är bäst.
Jag älskar vildris, men resten av familjen vill ha jasminris.
Jag gillar basmatiris bäst, men händer också att jag köper hem jasminris.
Vildris är också gott och skulle köpa det oftare om det fanns i större förpackningar i de affärer jag handlar i.
Grötris ett måste då man lagar gröt och händer att jag kokar det.