När kan man kastrera en katthona efter att hon fått ungar?
Min katt fick fem ungar för två veckor sedan. Nu undrar jag när jag kan kastrera henne? Kan ju ringa veterinär och fråga också, men tänkte om ngn kanske vet det här.
Min katt fick fem ungar för två veckor sedan. Nu undrar jag när jag kan kastrera henne? Kan ju ringa veterinär och fråga också, men tänkte om ngn kanske vet det här.
Ingen aning... vet inte hur en kastrering kan påverka mjölkproduktion m.m. så det är nog bäst du ringer en veterinär och frågar. Lycka till (och pussa de små kiseungarna från mig :)
När hon har slutat dia o tuttarna börjat gå tillbaka.. Kastrerade själv min kisse efter en kull med bebbar...
Jag kastrerade min honkatt c:a 4 veckor efter hon fått ungar. Var inge problem med mjölkproduktionen efter ingreppet. Men hör med en veterinär för säkerhetsskull ifall mitt minne är helt åt pipan.
Hm, nu när jag tänker efter så började hon med p-piller 4 veckor efter förlossning.. o sen kastrerade jag när ungarna slutat dia.
Det går att kastrera honan efter ca 4-5 veckor, då är ju mjölkproduktionen redan i full gång så det blir inga problem med den saken! Se upp bara för dom kan bli dräktiga igen vid samma tid(4-5 v. efter förlossningen).
Men vore jag du så skulle jag ändå hålla katten inne (om det går) tills ungarna har flyttat och kastrerat då med tanke på såret.
Tack för alla svar! Skullr vara skönt om det går att kastrera om ett par veckor.
Jag har henne inne nu, men bor 1 km från trafikerad väg så tänkte att hon skulle få gå ut så fort hon är kastrerad och såret läkt ihop. Tror att hon löper nu två veckor efter hon fått sina ungar, skriker och vill så gärna ut. Men hon skall inte lura mig
Skall ringa o boka tid till veterinär nästa vecka, så borde jag ju få veta om det går bra.