• Bippa

Fryst kladdkaka...kan man värma den igen eller ska man bara tina den i kylen?

som rubriken jag ska ha dop snart för ca 40 personer och vill förbereda lite.

kan jag värma dem igen efter frysning eller ska jag låta tina dem i kylskåp bara?

hur lång tid tar det innan de har tinat i kylskåp?

funderar på om det räcker att jag tar ut dem ur frysen och in i kylen på morgonen när fikat ska vara runt 15:00?

jag tänkte ha chokladkräm ovanpå som innehåller grädde socker och kakao. går den att frys?

• Svar på tråden Fryst kladdkaka...kan man värma den igen eller ska man bara tina den i kylen?
  • Tecken

Svår fråga... Om du med värma menar i ugn, så skulle jag inte göra det. Finns risk att kakan stelnar helt då (och då är det ju inte en kladdkaka längre). Ta ur dem ur frysen på morgonen, lägg dem i kylen, ifall de inte tinat tillräckligt till kl.15, micra dem lite, men bara lite (låg värme).

Det borde gå bra att frysa chokladkräm om den ligger på kakan.

• Bippa

tack så mycket

jag tänkte grädda i folieformar som är ca 21 cm i diameter typ pizza formar tror du det går och kan man använda ett helt recept då?

• Tecken

Har ingen erfarenhet av folieformar, men kanske någon annan som har?

• blekinge

Varför inte göra större sats och använda långpanna. Jag använder en större ugnsform när jag gör dubbel sats. Funkar jättebra. Sedan skär jag kladdkakan i fyrkantiga bitar som jag fryser in i en burk. Sedan är det bara att ta upp burken ur frysen på morgonen den dagen man ska äta den. Jag låter burken stå på diskbänken och tina under dagen.

• blekinge

Glömde säga att jag har en teflonforn och får då upp kladdkakan utan problem

• Bippa

jag vill att det ska se snyggt ut och har inga snygga fat att lägga upp på

Svar på tråden Fryst kladdkaka...kan man värma den igen eller ska man bara tina den i kylen?