• SophiaLa

Storlek på bebis v 9 och v 12?

Hej,

Jag var på vul idag är 9+3 bebisen var 2,5 cm. Tittade lite på hur stora foster ska vara här på fm. Ser att i vecka 12 ska fostret vara 9 cm. Kan det stämma? Växer den 6 cm på 3 veckor? Känns väldigt mycket, någon som vet?

Tackar på förhand

• Svar på tråden Storlek på bebis v 9 och v 12?
  • Lajkie

De växer ju himla mycket de första veckorna. Min strax under 4 cm och jag var då i v.10+0.

• CarlHerman

Fostret mäts från huvud till rumpa fram till v 20 ungefär. I bl a fl´s kalender verkar de mäta hela längden mycket tidigare. Jag tror inte fostret är 9 cm redan i v 12 om man mäter så som man ska göra så tidigt.
    kolla den här länken så kan du se fosterlängd bl a i v 9+0 och 12+0. I vecka 12+0 är medellängden 5,4 cm från huvud-rumpa. Blir väldigt förvirrande när olika sidor mäter olika mått.

www.babycenter.com/average-fetal-length-weight-chart

• empa81

Jag var på VUL häromdagen v 11+3 ca då var min lille/a 5 cm från rumpa till huvud.

• Camilla85

Det verkar som att måtten är sååå olika beroende på vart man läser om dom! Jag gjorde 3 st vul innan rutin ul:
    vecka 6+0: 5mm
    vecka 8+0: 15mm
    vecka 10+5: 5cm
    (Finns bilder i galleriet Glad)

Men glöm inte heller att om läkaren säger att allt är/ser bra ut, så är det så! Flört

***Amber 071120***
  • ForeverAndEver

Jag gjorde VUL igår i v.9 Pyret var då 17,5mm ska tillbaka den 29 april v.13 och jag har för mig att han sa att Pyret skulle vara runt 4,5 cm då.

• SophiaLa

Det verkar som den lilla växer så det knakar mellan v 10 och v 12, orolig redan nu att den inte ska ha växt så mycket....men hoppas, hoppas. Ska på nytt ultraljud den 11/4 bör då vara i vecka 10+5, hur stor ska den vara då?

• CarlHerman

sophiala: Jag var på vul i v 10+3, då var fostret 3,65cm så vid 10+5 borde den vara närmre 4 cm, från huvud-rumpa.

• CarlHerman

Men som jag sagt innan, det stämmer alltså inte att den ska vara 9 cm i v 12. Inte från huvud-rumpa och det är det måttet man använder första halvan av graviditeten.

• Mamma 80

Gjorde VUL under min första grav i 11+5 och då var lillherrn 47 mm, huvud till rumpa.

Mamma till Felix född 060127
  • Mizz Emma

Jag ´gjorde VUL i vecka 6+6 och då var den 8.6mm och sen gjorde jag VUL när jag var i v 11+3 och då var den nästan 5cm från huvud till rumpa.

• K87

Jag gjorde VUL igår och vår lill* var 21,4 mm och i slutet av v.9 början på v.10 är det normalt :)

Svar på tråden Storlek på bebis v 9 och v 12?