• froggyL

När sa ert barn mamma första gången?

Ja, som rubriken lyder. När sa ert barn mamma första gången? Min dotter på 3 månader vrålade ut mamma när hon gallskrek i mormors famn idag. Innan har hon låtit mumma mumm, med händerna i munnen. Hon har varit väääldigt tidig med joller och "pratar" för fullt hela dagarna. Visst va det en engångshändelse, men det lät verkligen mamma och det högt  

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Svar på tråden När sa ert barn mamma första gången?
  • lolo82

min tjej säger mmmmmmaaaaa mmmmmmaaaa när hon va 8 mån, men har än idag (nu e hon 9 mån) inte sagt helt klart mamma.

• Kajak

hon sa mamma på rätt sätt då hon var ca 8 mån.
    sonen... han säger mer som baba... gissar det betyder mamma eller pappa beror på vem han ser just då.

• Lilla fii

Min dotter sa mamma när hon var 8mån. 

Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
  • 5by5

min dotter har vrålat mamma när hon är arg sedan hon var nyfödd. tror dock att det bara är babyljud.
    däremot säger hon "sjunga" och tittar frågade på mig när hon vill att vi ska sjunga sedan i går (hon är snart 4 månader)

• MiniFröberg

Vid 7-8 månader började han säga ma-ma, men det vara bara ett ljud som vilket som. inget han sa åt mig.
    Det är väl först den senaste månaden han säger det medvetet och menar mig (eller pappa för den delen).
    Så ca 13,5-14 månader när han sa det medvetet åt rätt "sak".

• Kaldorei

öööh, va?? en 4-månaders som pratar? det har jag aldrig någonsin hört talas om....

5by5 skrev 2008-04-03 11:44:57 följande:
    min dotter har vrålat mamma när hon är arg sedan hon var nyfödd. tror dock att det bara är babyljud. däremot säger hon "sjunga" och tittar frågade på mig när hon vill att vi ska sjunga sedan i går (hon är snart 4 månader)
  • bubele

8 månader när hon sa det tydligt och menade det på rätt sätt.

• Yggdrasil

duktigt av en 4-månaders att till och med få till sje ljudet...

• Miniigirl

Min son är 10 månader och har låtit som han sagt mamma många gånger!
    Men, han menar nog inte mamma när han säger det! det är mest att det låter som mamma när han håller på med sitt mamamamam...
    Ofta när han gråter låter han mamamam och sträcker sig mot mig...men, det är nog mest et läte bara!
    Men, jag hoppas att han kan säga mamma snart:)

• Mamma igen 07

Min dotter är 5 månader och säger ma-ma-ma!

Pierre 2002 & Saga 2007!
  • Lequisha

Min son har sagt mamma och baba lite till och från sen han var 6 månader.
    Däremot sa han det nog "på riktigt" första gången för 2 veckor sen, när han var 8,5 månad. Det var i alla fall första gången han verkade veta vad han sa. Så sa han mamma till mig hela tiden i en vecka.
    Nu har han dock slutat och gått över till andra ljud ett tag igen.

• Kattflickan

Samma här. Min son som är 3 månader ropar också något som låter som mamma. Jag tror dock inte att våra barn förstår innebörden av det de säger utan "mamma" är nog bara ett enkelt ljud för dem att göra med munnen.

• bubbelmaja

Jag undrar om inte min tjej är på väg nu, 9.5 månad. Men jag tycker det känns tidigt. Vet inte omd et är ett nytt ljud som alla andra. Men hon säger det när hon kryper efter mig.

• Yggdrasil

jag tror man brukar sägga att första ordet ofta kommer runt tio månader, och då är det oftast mamma eller pappa - och då MENAR barnet ordet, alltså förstår han när du frågar "var är mamma" kan säga mamma och rikta sig mot mamman, slutar inte att säga mamma och övergå till andra ord, etc.

Att säga mamamamama eller nääää, lite hipp som happ är inte riktigt att säga ord. däremot är det ju joller och det är väl också jättebra!

• bubele
    Yggdrasil skrev 2008-04-04 15:11:51 följande:
    jag tror man brukar sägga att första ordet ofta kommer runt tio månader, och då är det oftast mamma eller pappa - och då MENAR barnet ordet, alltså förstår han när du frågar "var är mamma" kan säga mamma och rikta sig mot mamman, slutar inte att säga mamma och övergå till andra ord, etc.Att säga mamamamama eller nääää, lite hipp som happ är inte riktigt att säga ord. däremot är det ju joller och det är väl också jättebra!
    Jag tror t o m det står på growingpeople.se att just ma-ma-ma och pa-pa-pa är helt åldersadekvat joller i 6-månadersåldern, alltså inte riktiga ord då
  • snillis

Sonen använde lätet mamama från han var 5 månader.
    men det var flera månader senare som han sa MAMMA.

dottern är 6,5 månad och hon säger dadadada......

• Spicy woman

Aldrig, men en gång lät det som han sa helvete . Är helt seriös. Fast nog vet jag att det var väl nåt joller av nåt slag.
    Han var då 5 månader och 2 veckor.

• Ilonasmamma

6-7 mån,gick på toa o dotter ålade efter med tårarna trillandes och skrek mamma...sen efter det så blev det bara baaaaaba hela tiden.

Svar på tråden När sa ert barn mamma första gången?