• Anonym

Kan klorin vara skadligt för barnet i magen?

Har precis städat mitt badrum och använt allrent och klorin. Var väldigt sparsam med klorinet men det blir ju en del lukt! Sen så duschade jag efteråt så jag har nog andats in en del! Kan det vara skadligt för barnet i min mage? Är i v 28. Min tvååriga dotter verkar inte ha några symtom från luftrören men kan det vara skadligt att andas in ändå?

/tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 16:57
    Kan tillägga att jag inte heller hostar eller liknande efter att ha andats in klorinet!

• Svar på tråden Kan klorin vara skadligt för barnet i magen?
  • sockerstruten

Det är nog ingen fara, men du ska nog sluta använda klorin att tvätta badrummet med, vet att det funkar skit bra, men när jag berättade det för en kompis som är tio år äldre än mig typ 40 så sa hon att det fick jag absolut inte inte göra. Det är så starkt och kan vara skadligt i längden...sen vet jag inte om hon pratade ang konsentrarad klorin eller där man har hällt i vatten i det.. men hedan efter så använder jag det inte....

• Anonym

Använder en spray som heter klorin power mousse! innehåller anjoniska tensider, desinfektionsmedel och parfym. Är det desinfektionsmedlet som är klorin då eller? annars verkar det ju inte vara särskilt mycket klorin i!

• sockerstruten

ok jag trodde det var ren klorin du använde... står det att det är till för ytor/badrum m.m?

• Anonym

Det står att det tar bort smuts i kakelfogar. Vi har kakel och klinker i hela badrummet så det borde ju inte ha varit fel. Använde det bara på några fläckar där badkaret står!

• Anonym
    Svar på #5
    Har du pratat med din bm om det? eller frågat nån annan eller har du antagit att det varit ok?
  • vadskajaghetadå

äh jag tror inte att det är farligt, men jag har inte vart i badrummet sålänge heller, bara tvättar handfatet och toan ibland med det.
    det luktar inget direkt tycker jag.
    har inte pratat med bm.

• Anonym

ok! Jag gjorde bara rent med allrent först och jag tyckte inte att dte tog nåt vidare. Då ropade jag på min man som fick komma och spruta på klorinen och skrubba lite och skölja bort det.
    Jag stod där inne hela tiden men inte direkt ovanpå det!
    Sen duschade jag och så men jag hade dörren öppen, kanske överreagerar!

• Vaniljdröm

Jag var lika nojig som du när jag var gravid. Jag vet att jag läste att fettlösande kemikalier är värst då de kan ta sig igenom pacentan. Klorin löser inte fett t ex.
    Vattenlösliga färger är ju ok men inte oljebaserade av samma anledning.
    Tror inte du behöver vara orolig. Jag använde klorin vid ett antal tillfällen och mitt barn är friskt.

• Anonym

Höll på att skrämma ihjäl mig själv nu närjag läste på kemi.se. Där stod det att klorerade lösningsmedel och rengöringsmedel var cancerframkallande. Sen insåg jag att det handlade inte om klorin

Sen nåt annat. Det står att man inte ska blanda kloin med något (syror). jag blandade ju med allrent idag och det kan då bildas klorgas. Men det borde väl vi ha märkt? Allrent är väl basiskt?

• Anonym

ingen som vet?.....

• Suskiv

Eftersom det är ok att simma i badhus (klor i badvattnet) som gravid så kan jag inte tänka mig att det skulle vara farligt att skura badrummet med klorin.

• Anonym

Men är det samma klorin, klor i badhuset som hemma så att säga?

Men det därmed blandningen då? En syra är väl sur va? medan allrent är basiskt va?

• Anonym

Dricksvattnet innehåller ju klor (tillsatt) Kanske i mindre än några sprut med klorin men ändå!

Vad är den stora skillnaden mellan klor och klorin?

• Anonym

Ingen annan som tror något? Eller vet???

• Suskiv
    Anonym skrev 2008-04-02 20:15:39 följande:
    Vad är den stora skillnaden mellan klor och klorin?
    Klorin är utspätt medans klor är rent
Svar på tråden Kan klorin vara skadligt för barnet i magen?