• Toker

Jämföra två kolumner med data i excel?

Blir galen snart :-P. Har två kolumner med olika data, siffror och bokstäver blandat, som jag ska jämföra och se om data från den första kolumnen också förekommer i den andra kolumnen och då returnera datat i den första kolumnen.

Har testat att kolla på VLOOKUP, HLOOKUP, MATCH och LOOKUP... ingen av dem funkar som jag vill... någon som har koll hur man kan göra detta? Hoppas på att det finns nån som vet .

Observera att det är blandat med bokstäver och siffror... det verkar enkelt om det enbart är siffror man ska jämföra.../Toker

• Svar på tråden Jämföra två kolumner med data i excel?
  • annsve

Kan bero på vad datan har för format, jag skapade data med formatet "allmänt" och fick det att funka genom att köra en LETARAD. (=VLOOKUP)

Jag gjorde så att jag la ena tabellen i kolumn A och den andra i B. Skrev sedan i C. =LETARAD(B2;$A$2:$A$8;1;FALSKT)och kopierade nedåt i listan.

Resultatet blir att där den finns får du tillbaka samma värde i C-kolumnen och där det saknas blir det #SAKNAS!.

Då kan du lätt lägga på ett autofiler och ta fram bara #SAKNAS!.

Lycka till!

• Toker

Hej!

Tack för ditt svar! Dock ett problem med det, själva arrayen man jämför med flyttas liksom ner... jag vill ju kunna jämföra tex B6 med A1 till A20 tex och sen vill jag kunna jämföra B8 med samma, d.v.s A1 till A20. Men det går inte med VLOOKUP. Eller finns det nåt trix?

• Toker

Ok nu var det jag som hade virrat till det här! Hehe Det funkade utmärkt med ditt svar

Tack så jättemycket! *bockar och bugar*

• Toker

God morgon!

Nä, nu när jag sitter här på jobbet igen och ska köra formeln så klagar den på det sista "FALSE"

När jag tittar på själva förklaringen till formeln ser det inte likadant ut som hemma! Nu blir jag frustrerad!

Skit! (ursäkta språket)

Någon?

• annsve

Hm..borde ju funka med =VLOOKUP(B2;$A$2:$A$8;1;FALSE)

Har du ; och () på rätt ställe?

Svar på tråden Jämföra två kolumner med data i excel?