• Ssnuttan

Hur gör ni som ger välling på natten?

Har funderat på att börja ge sonen välling på natten för att få bort amningen men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Ni som ger välling på natten gör ni iordning en flaska på kvällen som ni sedan ger? (Tycker ju den borde bli dålig om den står väldigt länge)

Eller går det lika bra att blanda med rumstepurerat vatten eller måste man gå upp och värma vattnet? (Man är ju rätt trött mitt i natten)

• Svar på tråden Hur gör ni som ger välling på natten?
  • Blå Flygare

Vi blandade till ersättning och sen när vi värmt den hade vi i grötpulvret. Om vi hade haft vanlig välling hade vi hällt upp vatten och förvarat i flaska i kylspåp och sen värmt den (när det är kylskåpskallt tar det ju alltid precis lika lång tid att värma) och sen ha i pulvret. Känns inte frächt att ha färdig välling i kylen i flera timmar.

Ett alt är att ha varmt vatten i en termos på rummet, men då gäller det att dat är lagom varmt också.

• signhild

Det finns suveräna nappflaskevärmare!!! Såna som man häller lite vatten i och så värmer de flaskans innehåll till perfekt dricktemperatur. Kan även ställas om till burkvärme om man vill värma en barnmatsburk till laom ättemperatur.

Ta med en flaska med rätt mängd vatten, en liten burk med uppmätt vallingpulver och ställ på ditt sängbord. Och flaskvärmaren med lagomt med vatten i.
    När bebisen vaknar till häller du raskt vällingpulvret i flaskan, skakar och ställer flaskan på värmning! Sen kan du halvslumra tills lampan på värmaren tänds och flaskan är redo.
    Ingen risk för skållning av bebisens gom och ingen gammal välling.

• Blå Flygare

Det gäller bara att köpa rätt sort. De vanliga tar 20 min på sig att värma, och vilken bäbis har tid att vänta under den tiden? Och vilken mamma kan slumra under tiden??

• Nyfiken gul

Jag gjorde färdigt vällingen med kallt vatten och ställde in i kylen, bara att kasta in i micron sen.

Det är skönt att slippa fler moment på natten när bebis skriker och man själv är trött.

Sen finns det ju alltid tetrapack som går utmärkt att äta rumstempad.

• signhild

För mig funkade det. Min bebis var inte hysteriskt hungrig och min värmare tog max 10 minuter att värma vällingen. Bebis var nöjd om hon blev gosad med undertiden.

• Vaniljdröm

Jag har ett jättebra råd:

Häll i lagom mycket pulver i en nappflaska. Värm vatten i en vattenkokare innan du går och lägger dig.
    Placera vattenkokare och nappflaska brevid din säng och när barnet vaknar behöver du bara fylla på vatten i flaskan och skaka ihop vällingen. (Vattnet har oftast hunnit svalna av till lämplig temp). Utan att lämna sängen!

• ellen81

När började ni med det här? Alltså, hur gammla var era barn när ni började med ersättning på natten?

• Nyfiken gul
    ellen81 skrev 2008-04-02 18:53:25 följande:
    När började ni med det här? Alltså, hur gammla var era barn när ni började med ersättning på natten?
    Min första son har alltid ätit på natten så när ersättningen blev välling var det ju fortfarande samma ät-tid på natten även om själva nattmålen blev färre då vällingen mättade längre.  Jag ammade aldrig honom då han var prematurfödd.

Andra sonen behövde aldrig äta på natten.
  • Ssnuttan

oj tar det så lång tid (10 min) för en flaskvärmare? på den tiden hinner man ju gå upp o göra flera flaskor med tanke på att det inte är lång stund i mikron

• Blå Flygare

Gav aldrig ersättning på natten, men välling från 6 mån (om man nu räknar kl 6 som natten )

• Teskedsmamman

Jag ger när jag går och lägger mig, oftast klarar han sig hela natten på det. När han språngar kräver han mer mat och då har jag en termos med vatten i sovrummet - har två våningar. Så jag blandar i sovrummet.. ibland räcker inte det och då har jag en färdigblandad flaska i kylen som jag pingar

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • monstermamman

Nu undrar jag hur gammalt barnet är?? Man ska ju inte ge mat på natten helst även tandläkarna rekomenderar ju detta.  Mina barn åt mat på natten tills dem var 8 mån & då hade vi färdig blandat i kylen som vi bara värmde i micron.

• Vaniljdröm

Min son åt ersättning nattetid fram till fyra månaders ålder då han fick sin första tand. Sedan var det vatten på flaska som gällde.

• wilhelm07

Jag fyller en nappflaksa med rätt mängd pulver och en flaska med ungefär 1 dl kallt vatten.

Kokar upp vatten på en termos och häller kokt vatten på det kalla,i den andra flaska och skaka...Färdigt på super kort tid.Funkar bra för oss i alla fall.

• smyg

Välling. Vi skakade ihop det innan vi somnade. När lillan vaknade värmde vi upp den i mikron. Det är inte som ersättning, och går att ha i kylskåpet i två dygn säger BM. Om lillan inte drack upp allting så sparade vi den till frukost.

• Mecii

jag går upp o värmer vatten i micron in med pulver skaka o så klart...tar max 1½minut...

• Emmpis

Har alltid haft termos m varmt vatten å pulver i flaskan, vipps så e d klart! =)

• Zeppa

Tänkte bara kolla om det är någon mer som inte värmer vällingen? Min lille kille vill ha det kallt... Om han nu dricker det vill säga, funkar inte alltid med välling..

Då är det smidigt, kan ju hälla direkt ifrån tetra eller bland i redan upphällt vatten bredvid sängen!

• Ssnuttan

monstermamman: Sonen är snart 11 månader, han har alltid ätit många gånger under natten och sover väldigt dåligt några timmar här o några timmar där, en riktig nattuggla.

Svar på tråden Hur gör ni som ger välling på natten?