• Jalapeno

Middag för 15 pers. Vad ska jag bjuda på?

jag är ute i sista minuten... middag på lördag för 15 personer och jag vet inte vad jag ska bjuda på. Ingen högtidlig tillställning och alla får ta med sin egna dricka.

Inte fisk av allergiskäl men allt annat går bra om det är förhållandevis lättlagat.

Jag var inne på någon kycklingrätt i ugn men varnades nyss av kompis att det kan bli torrt. (Ja, hon vet att jag är halvkass på att laga mat )

Tacksam för alla förslag!

• Svar på tråden Middag för 15 pers. Vad ska jag bjuda på?
  • Linda1976

Det godaste som finns!

Kyckling med bacon och ost!

Detta brukar bli 2 stora glasformar och räcka till 6-7 port)

Lägg kycklingfiléer i en form (blandat bröst&lår)
    Bred över en blandning av:

Cremefraiche (ej mini) 5 dl
    3-4 dl riven västerbottenost
    300 gr knaperstekt bacon (2 paket färdigtärnat)
    2 dl persilja (frusen går bra)
    salt och peppar

In i ugnen ca 40 min i 220 grader.

Går bra att förbereda och sen värma. BLir inte torrt! SUPERSMARRIGT

Gott till är broccoli och ris (jag skippar riset, men det vill nog "normala" människor ha) och en tomat&rödlökssallad.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Det borde gå att göra i en långpanna, trippla receptet!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Elinore

jag jobbar som kock.. och KAN alltså laga mat

Men... hade jag haft 15 pers hemma hos mig så hade jag lagat tapas-mat..alltså.. massa smårätter att ta av.. lite inlagda grönsaker, en liten pajbit, en matig sallad, något grillat kött, ett gott bröd (som du kan baka och frysa in i förväg)cous-cous-sallad osv.. det ser mkt trevligt ut att ha kanske 8 tallrikar med lite olika mat på..och då behöver man ju bara laga varje rätt till kanske 4-5 pers..eftersom man inte tar så mkt av varje. och då får du heller inte panik över att tänka på om det kommer att räcka!

Lycka till!

• de blir en flicka
    Elinore skrev 2008-04-02 20:24:36 följande:
    jag jobbar som kock.. och KAN alltså laga mat Men... hade jag haft 15 pers hemma hos mig så hade jag lagat tapas-mat..alltså.. massa smårätter att ta av.. lite inlagda grönsaker, en liten pajbit, en matig sallad, något grillat kött, ett gott bröd (som du kan baka och frysa in i förväg)cous-cous-sallad osv.. det ser mkt trevligt ut att ha kanske 8 tallrikar med lite olika mat på..och då behöver man ju bara laga varje rätt till kanske 4-5 pers..eftersom man inte tar så mkt av varje. och då får du heller inte panik över att tänka på om det kommer att räcka!Lycka till!
    har du någon bra cous-cous sallad recept??

ts förlåt om jag lånar din tråd
    tycker dock att elinores förslag är bra....
    Chella vårt under!
  • Linda1976

TAPAS!!

baconlindade dadlar (färska) - 20 min i ugnen 225 grader
    kycklingspett (stek kyckling i bitar med honung, soya, salt och peppar - trä på spätt.
    vitlöksstekta champinjoner
    stekt halloumiost i skivor
    oliver
    marinerade vitlöksklyftor
    cocktailtomater i olika färger
    hembakat bröd
    saltbakade nypotatis med vitlöksmajjo
    serranoskinka och melon.

Chevrépajer!!!

Vanlig pajdeg trycks ut i små formar i folie. Förgrädda i 10 min.

Lägg i en bit chevré i  varje paj och fyll på med äggstanning (ägg, mjölk, salt, peppar och rätt mycket honung).

Grädda tills de fått färg, ca 30 min, och sen 10 min till med folie över så att de inte bränns.

ENKELT och JÄTTEGOTT!!!

• de blir en flicka
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-02 20:43:38 följande:
    jättebra förslag allihop!undrar också om couscoussalladen
    Glad
    Chella vårt under!
  • Linda1976
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-02 20:43:38 följande:
    jättebra förslag allihop!undrar också om couscoussalladen
    Det är ju så olika vad man gillar. Var på ett bröllop med orientalisk buffé och där var en sallad på couscous, mandarinklyftor, sultanrussin och salt&peppar. JAG gillade inte den, men folk moffade i sig som om det var glass
  • Jalapeno

med min vanliga planeringsförmåga missade jag att tågen till vår håla bara går varannan timme på lördagkvällen. Några gäster kommer alltså en timme tidigt och andra en timme sent. Tapas framstår som ett allt bättre alternativ.

• Jalapeno

gästerna uppskattade framförallt chevrepajerna och dadlarna med bacon - dvs råden jag fick här
    vanliga ost och skinkpajen med purjolök plus biff á la lindström gick också ner. Dessutom gjorde jag några röror, sallader och rotfrukter i ugn. En salig blandning och en trevlig fest!

tack för råden!

• Elinore

hej hej tjejer!!

cous cous sallad är superenkelt... en som man kan göra är ju tabbouhle.. couscous, MASSA hackad persilja, lite chili, vitlök och blandad sallad i.. mkt mumsigt.. men, man kan ju hacka i soltorkade tomater, basilika... kanske ruccola och parmaskinka... fins hur många alternativ som helst

Svar på tråden Middag för 15 pers. Vad ska jag bjuda på?