• Tant C

Hur stor är en portion...? 6 månader

Detta med smakisar tycker jag är svårt!!! Har massor av frågor, kanske nån kan hjälpa mig? Dottern är 6 månader. Äter gröt 1-2 ggr per dag och vid lunchtid håller vi på med smakisar.

Först och främst, hur stor är en portion? Jag vet att alla barn är olika, men på ett ungefär? När slutar det bli smakisar? Och måste man gå igenom varenda grönsak eller kan man efter nån månad (är inte där ännu) bara ge nåt och se om de gillar det och i så fall ge en hel portion?

Ni som lagar egen mat, hur gör ni? Jag har fryst in i istärningsfack och tinar varje dag, men hur gör man när det blir måltider? Får de samma i en vecka eller fryser ni ner fisk, kött osv också och tinar olika varje dag och ger? Blandar ni ihop allt med en sås, så det blir som burkarna, eller hur gör ni?

Oj, blev långt, hoppas nån har tid att svara!

• Svar på tråden Hur stor är en portion...? 6 månader
  • lia76

Smakisar är när de får några teskedar för att smaka maten.
    EN portion är så mycket som de orkar äta
    Min jänta åt ungefär en vanlig barnmatsburk med mat vid 6 månader.
    Gjorde egen puré och frös in i glasburkarna.
    Den fick hon sedan äta

Som du skriver så är det väldigt individuellt.
    Men jag ser en portion som så mycket de orkar äta
    Inte överdrivet mycket då eftersom de kan äta och äta fastän de blivit lite mätt.. hehe

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Tant C

lia76: ok, tack! En stor eller liten barnmatsburk? Smart att frysa in så, det har jag aldrig tänkt på... Frös du in en "färdig" blandning av kött och grönsaker eller?

• lia76

Jag gjorde egen puré med kött och potatis och sånt
    Hade både små och de här stora burkarna.
    Se bara till att inte ha på locket då du fryser och inte ha dem helt fulla.

Frös även in lite köttgryta, köttfärssås (spagetti är enkelt att koka upp vid sidan om, men kan frysa det också med köttfärssåsen), kyckling osv...
    Kunde ha en sak i en liten plastpåse och frysa in, en annan sak i en anna platspåse och frysa in (lagomt stora portioner i en liten påse)
    Eller i iskubstärningsformar.
    Fungerar bra det med

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • HannaL

Jag brukar portinera upp i bullformar som jag sen fryser in i en plastlåda, perfect å ta fram å värma när herrn e hungrig :)

• Tant C

HannaL: ok, så då är en bullform en lagom stor portion för din bebis, hur gammal är han?

lia76: tack, skönt med lite tips. Kanske inte behöver vara så svårt ändå.

• LIZA75

Min son är 6 månader. Han äter en liten barnmats burk + någon fruktpuré till lunch. Som kvällsmat får han en hel portion gröt.

Jag började med smakisar när han var 4 månader. Gav några tsk av någon grönsak och sen ökade jag på med några skedar varje dag. efter ca 3 veckor åt han en hel portion,
    Jag provade de grönsker som rekommenderades och finns i de 4-månaders barnmatsburkarna

Han var glad i maten och åt allt med god aptit så jag körde på.

• Tant C

LIZA75: ammade du däremellan? Eller gav ersättning? Står han sig från lunch till middag alltså på en liten barnmatsburk? Ifrågasätter inte, bara undrar...

Sant, man kanske inte behöver känna att man måste gå igenom 57 grönsaker. Men när du började med kött osv, gjorde du smakisar av det också, eller? Jag har tänkt göra eget för det mesta iofs, men har inte sett att det finns typ "kyckling" eller "lax" enbart på barnmatsburk. Kanske funkar som smakis även om det är blandat med nåt annat?

Sorry, jag har tusen frågor, men likabra att ställa dem, även om de känns lite dumma...

• LIZA75

Tant C skrev 2008-04-02 20:47:55 följande:

LIZA75: ammade du däremellan? Eller gav ersättning? Står han sig från lunch till middag alltså på en liten barnmatsburk? Ifrågasätter inte, bara undrar... Sant, man kanske inte behöver känna att man måste gå igenom 57 grönsaker. Men när du började med kött osv, gjorde du smakisar av det också, eller? Jag har tänkt göra eget för det mesta iofs, men har inte sett att det finns typ "kyckling" eller "lax" enbart på barnmatsburk. Kanske funkar som smakis även om det är blandat med nåt annat?Sorry, jag har tusen frågor, men likabra att ställa dem, även om de känns lite dumma...
    Jag ammar som "mellanmål" efter lunchen och innan gröten. Och så ammar jag på natten om han vaknar ch verkar vara hungrig. Jag brukar ge lunch runt 12.00, ammar runt 15.00 och ger gröt runt 17.00 och välling vid 20.00. Han verkar klara sig bra på det tycker jag. Iallafall än så längre.

Jag gav smakportion när jag började med kött, kyckling m.m., fast då hade jag blivit lite modigare och provade bara 1 dag med någon tsk, nästa dag fick han äta upp resten burken. Köpte burkar och där är det blandad mat i, typ kyckling och pasta, kalvkött och grönsaker m.m. Men min son har tyckt om allt och inget har varit något problem så med tiden körde jag bara på och var inte så försiktig längre.

Visst kan du blanda, det gjorde jag!!
  • babykaboom

TS,

vilken bra tråd! Denna ska jag följa!

Dottern är strax 3 månader och jag börjar ser fram emot smakisar etc. Ska bli kul att se vad hon gillar plus vänja av med amningen...

Hoppas jag får låna din tråd och fråga:
    Hur ofta ammar ni nu när ni ger smakisar/gröt/välling?

Vad är skillnaden på att ge gröt eller välling?

Hur snabbt kan/bör övergången från amning till mat gå?

• Mollan

När du ska börja med t ex kyckling eller lax kan du ju ge det ihop med t ex potatis och morot om du redan introducerat det. Då är ju laxen/kycklingen det enda nya. Ger du större mängd potatis/grönsak redan nu kan du blanda en tsk lax/kyckling i potatis-grönsaksmoset och du får en liten måltid som mättar samtidigt som du introducerar bara lite av det nya.

Jag har alltid frysit hela portioner, i små plastburkar.

• LIZA75
    babykaboom skrev 2008-04-02 22:07:03 följande:
    TS,vilken bra tråd! Denna ska jag följa!Dottern är strax 3 månader och jag börjar ser fram emot smakisar etc. Ska bli kul att se vad hon gillar plus vänja av med amningen...Hoppas jag får låna din tråd och fråga:Hur ofta ammar ni nu när ni ger smakisar/gröt/välling?Vad är skillnaden på att ge gröt eller välling?Hur snabbt kan/bör övergången från amning till mat gå?
    När jag började med smakisar gav jag några skedar mat/gröt och ammade sedan direkt efter åt. När jag började komma upp i en hel portion började jag ge vatten istället till maten och på så sätt försvann ett amningstillfälle i taget.

Jag började med smakisar vid 4 månader och vid 5 månader åt min son en hel portion gröt till middag och en burk mat + puré till lunch.
    Nu är han 6 månader och nu har jag slutat amma på morgonen och kvällen och ger välling istället. Ammar nu bara på eftermiddagen och natten. Men ska snart sluta med det med.
  • Helene m Olivia o Sigrid

Jag skippade allt puréande, skedmatande och slafsande med smakisar osv och fortsatte helt enkelt att amma fritt (dag och natt) och erbjuda mat när vi andra åt!

I början (när Sigrid var 6 mån) så la vi fram en liten hög med kokta grönsaker i bitar som hon fick plocka i sig själv och sen utökade vi med det av vår mat hon kunde äta.
    Så småningom fick hon en tallrik och en sked och började rätt snabbt kunna hantera det själv.

Hon har sen dess alltid ätit själv och jag har vääääldigt sällan matat henne (bara ibland när hon har velat att jag ska hjälpa till lite)

(tillskillnad mot storasyster som skedmatades med puréer på det "vanliga" sättet, hon har alltid tjorvat vid matbordet!!)

Kommer alidrg mer att göra/köpa puréer eller skedmata en bäbis!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥

Kan tillägga vi aldrig gett välling eller industrigröt och att jag inte likställer invänjning av mat med avvänjning av amning!

Vi har fortsatt amma lååååångt efter matintroduktion. (Olivia ammades drygt 2½ år och Sigrid ammas än)

• ciamia

Nej, men vad du är duktig...
    Rekommendationen på i alla fall vårat Bvc är att ge industritillverkad gröt och välling eftersom den är järn och vitaminberikad.

ciamia skrev 2008-04-03 08:26:42 följande:
    Nej, men vad du är duktig...Rekommendationen på i alla fall vårat Bvc är att ge industritillverkad gröt och välling eftersom den är järn och vitaminberikad.
    Var det riktat mot mig???

Jo, jag vet att de rekommenderar det på BVC, vet du varför de gör det??
    För att de tror att föräldrarna inte klarar av att ge barnen tillräckligt bra mat!!

Vi järn- och vitaminberikar själva!!
    Smular ner lite blodbröd (paltbröd/järnrikebröd) i havregrynsgröten och serverar med aprikospuré gjord på osvavlade aprikoser!
    Mycket bättre än industritillverkat!!
  • Suzisuze

Men det är helt ok att köra på antingen att amma 2 år eller inte amma alls.
    För så länge barnet är nöjt så e det ju bra.
    Jag hade iaf inte orkat amma längre än 6-8 månader, för sen ska de jobbas o dyl. Då känner jag inte för att behålla en sömnstörande nattamning när det finns välling .tex.

• babykaboom

liza75

tack för ditt svar! Det var lärorikt, ungefär sådär kommer vi nog oxå göra!

Svar på tråden Hur stor är en portion...? 6 månader