• Medusa2001

sluta nattamma samsovande ettåring

Hej,

någon som har goda råd och lite mental peppning inför avvänjning av nattamning av min ettåriga dotter? Hon har samsovit med mig sedan hon föddes och vaknar fortfarande 3-4 ggr per natt och tar sig en slurk innan hon somnar om.

Har inga problem med sömn och aptit, gillar välling, är glad och frisk.

Vi hade tänkte avsluta redan för ett bra tag sedan, men så blev hon sjuk i omgångar och maken med, och läget kändes inte optimalt.

Hur har ni andra gjort (med barn i ungefär samma ålder)? Pappa som tagit X antal nätter? Gett vatten? Välling?

Behöver lite mental styrka, har så förbannat svårt för att höra henne gråta...blödig som få. Och jag tror att det kommer bli lite skrik och gråt när vi kör avvänjningen.

• Svar på tråden sluta nattamma samsovande ettåring
  • Zgirl

vi gav välling istället & det funkade bra redan från första början, dessutom sov han längre på det än bröstmjölken

• tofsa

Nu är min son 2, men när jag slutade amma på natten var han runt 11 månader och jag gjorde så här. (Han kunde vakna upp till 5-10 ggr per natt för han tog inte napp och använde mig som napp.)

Bestämde ett klockslag tex kl 03.00 att vaknar han innan dess så får han inte ammas men allt efter så ammar jag han. Första natten vaknade han 1 gång innan kl 3 och var arg i ca 10 min innan han somnade om, samma sak andra natten. Tredje natten så vaknade han kl 2 och jag var då så trött så jag lät han ammas/snutta i sömn. Men efter några dagar så vaknade han senare o senare och tillslut så tog jag bort morgonamningen och gav han välling istället. Då hade jag börjat introducera välling lite tidigare, till mellis, lite på kvällen för att han skulle vänja vid smaken och börja tycka det var gott. När allt det satt ordentligt så tog jag även bort kvällsamningen oxå, då hade jag ändå så lite mjölk så det fanns inte tillräckligt.

Jag trodde det skulle vara jättejobbigt att sluta amma i och med att han inte tog napp och jag hade gruvat mig i veckor men det gick mycket lättare än vad jag trodde. Men det gäller att man är bestämd, jag är helt övertygad om att de små känner på sig om man är bestämd eller inte. Han är även en envis liten rackare så jag trodde han skulle skrika o gråta länge på natten, men det längsta han skrek var 15 min en gång och då var han riktigt arg.

Lycka till!

• aniratac

Jag slutade amma min dotter när hon var 15 månader gammal. Vi gjorde som så att hon fick ligga mellan väggen och pappa. Hon kunde absolut inte ligga jämte mig för då anföll hon mina tuttar. De gick några nätter och hon var självklart ledsen en del men sedan glömde hon bort tuttarna och då kund jag sova jämte henne igen. Då sov hon mycket bättre utan att vakna en massa gånger och jag fick också sova bättre.

• Butterscotch

Åh vilken bra tråd! Vår dotter fyller snart ett år och snuttar ett flertal gånger varje natt. Jag skulle också vilja att hon slutade med det nu, mest för att hon ska kunna lära sig att sova i lite längre perioder i sträck.

Hoppas kunna få lite tips här! De tips som redan inkommit var bra för övrigt, ska nog testa en kombination (dottern får sova med sin pappa och om det behövs ammas kan han komma med henne efter ett visst klockslag, som flyttas fram något varje natt).

• päronblomman

Jag ammar fortfarande mina 2 13månaders tvillingar.
    Med mina 3 äldre barn har jag trappat ned nattamningen typ först max 2 nattamningar ett par tre nätter, sedan max 1 nattamning, sedan vägrat nattamning. Lite ilska förstås, men de har accepterat och sovit på nätterna efter det jag slutat amma.(Eller vaknat till och fått nappen)
    Jobbigt innan man bestämt sig, men när man är säker på att man vill sluta har det funkat bra.

• SuzyQgirl

Har en dotter på 13månader som jag precis har slutat nattamma. (Började vid påsk.) Jag sov på soffan i ca 1 vecka och visade inte mig över huvud taget på natten. Sambon fick upp & gå med henne 3gånger första natten och försöka prata med henne & sjunga för att trösta henne. Sen blev det succesivt bättre & bättre. Hon har sovit 1 hel natt än så länge utan att vakna till från 19-05. Annars har hon vaknat 1gång (oftast) per natt men nu får vi sällan upp & gå utan det brukar räcka att lägga en hand på henne eller lägga henne på vår mage & ev. sjunga lite så somnar hon om.
    När jag flyttade tillbaka har jag sovit med tröja för att hon inte ska komma åt så lätt.
    Tilläggas ska väl kanske att jag fortfarande ger henne kvällsamning när hon ska lägga sig & morgonamning om hon visar att hon vill ha. (Morgonamningen sker tidigast kl.05 om hon nu envisas med det.) Så småningom ska det också tas bort men jag har valt att vänta med det.

• Medusa2001

Tack alla ni för era svar!

Jag samlar mod inför nästkommande natt, då vi vi har bestämt att "köra". Det är som ni säger; vi måste ha tagit ett helhjärtat beslut för att det ska fungera bäst, antar jag. Och nu är jag verkligen redo att sluta amma på nätterna. Jag vill få sova ostört fler sammanhängande timmar...och förhoppningen är att den lilla gör detsamma så småningom.

En liten fråga; har era barn fortsatt att samsova med er efter att ni slutat nattamma (läser att några har det) och ändå kunnat sova så gott som hela nätter?

En fråga till: hur många nätter har det tagit för er andra?

• dockteater

Åh, jag är i samma funderingar med min 11-mån. Vill sluta amma på natten, men är så svag för gråt och skrik... Småtestar varje natt att låta honom somna om själv, men ger mig alltid efter några minuter och låter honom amma. Och då somnar han på 5 minuter så lugn och nöjd... Då är det svårt att stå på sig, det känns ju så rätt att amma!

• Medusa2001

Hej,
    vill bara berätta att avvänjningen gått långt över förväntan!!

Jag har lagt mig i extrarummet och pappan har sovit med dottern sedan i fredags. Jag la mig med bävande hjärta och öronproppar, vaknade säkert tre gånger "av mig själv", plockade ur propparna, hörde inget skrik....somnade om efter en stund.

Och de andra två nätterna har också gått jättebra! Sammanlagt har det varit max en halvtimmes gråt och skrik de tre gångna nätterna. Är så glad och lättad, och stolt över min lilla som klarar det så bra (och pappa med förstås!).

Vi har lagt henne senare än vanligt, runt halv nio, och hon har sovit till ca 06.00. Bestämt att om hon vaknar och är hungrig tidigast 05.30, så gör vi morgon och stiger upp, gör välling/ammar.

Vi var nog redo båda två att vänja av med amningen, känns jätteskönt att det gått så bra hittills, hoppas och tror att det fortsätter. Pappa får sova med henne ett par nätter till...

• antonias mamma

En undarn bara... Varför lägger ni henne senare nu? En ettåring klarar ju en 12 h natt hur bra son helst utan mat, bara man ger ett stadigt kvällsmål före läggdags. Och hon behöver ju nog sova mycket längre natt än 9 h.

• dockteater

Jag bestämde mig! Nu har jag klarat av första natten utan amning. Han skrek av ilska (inte av panik) i trekvart runt ett-tiden. Puh! Då fick jag ha nerver av stål. Tog inte upp honom utan försökte bara om och om igen att lägga ner honom och talade hela tiden lågt och lugnt. Till slut somnade han själv. Och sov ända till sju! Hurra. Nu kommer natt nummer två. Jag är så nervös, men hoppas att det ska gå lika bra.

• Medusa2001

Dockteatern:
    Fortsatt lycka till!
    Vår lilla vaknade två gånger i natt, somnade om utan ett pip med pappa.

antonias mamma:
    det är ett strategiskt val att lägga henne en timme senare, dels för att "korta" natten under avvänjningsnätterna, dels för att "förlänga" kvällen och få henne att äta ännu mer (blir en halv vällingflaska till).

Oavsett om alla andra ettåringar klarar sig utan mat i 12 timmar, så har min ettåring inte varit utan mat så länge tidigare. För oss handlar det om att avvänja på ett sätt som känns rätt för oss och successivt förlänga natten utan mat.
    Natten som gick sov hon 10,5 timmar.

• Ssnuttan

Min son har alltid ammat på natten men nu har vi slutat med det och ger honom vällig istället när han vaknar och är hungrig. Han är inte mkt för att äta så mkt mat precis vid läggdags så det blir oftast vällig till kvällen. Han är runt året snart och precis som Medusa2001 skrev så har inte våran son heller klarat sig utan mat så många timmar, man får ta det sucessivt för alla barn är ju olika med o äta och sova.

• dockteater

Oh no, vad typiskt! Precis när vi håller på att avvänja honom så håller han på att få en kindtand!! Och verkar ha ont och lätt feber. Inatt som var natt nummer två vaknade han redan halvelva och var otröstlig och inte sig lik, jag var tvungen att amma efter nån timme för det var enda sättet att få honom att må bra... Men sen sov han från halv ett till sju, så det blev ju bra ändå!
    Det här har varit mina första två nätter på elva månader som jag har sovit längre än 3-4 timmar i sträck. Det behöver jag nu!!! Och sonen också såklart

• Medusa2001

Dockteater:
    Otur att det är tand på väg, men vad bra att det går så bra ändå!

Hos oss går det över all förväntan och de senaste nätterna har dottern vaknat till en enda gång, för att omgående lägga sig bredvid pappa och sova vidare. Inte ett tjut.
    Hon är dock väldigt hungrig när hon vaknar till strax före sju och drar i sig 2 dl välling.

• dockteater

Här går det fint också, trots tanden som kliar och bultar under ytan. Den svåraste stunden verkar vara runt midnatt då han gråter några minuter innan han somnar om, relativt lätt ändå. Lite konstigt tycker jag, trodde det skulle vara vid fyratiden, men då sover han så gott. Så nu har vi haft fem nätter utan amning och det gick mycket lättare än jag trodde... precis som de flesta brukar säga. Men så har jag laddat för det i många veckor innan och sonen är ju "stor" nu och börjar bli lite självständig, av sig själv, utan att jag tvingat honom till det.

Han får middag ca 17-17.30, gröt vid ca 19-19.30, sen ammar jag honom ca 20 och lägger över honom i spjälsängen, som står bredvid min säng. Jag får lov att hålla lite på honom och lägga ner honom några gånger eftersom han alltid ska upp och stå igen, men efter tjugo minuter (utan gråt) somnar han stilla. Han vaknar till vid midnatt, och sen sover han till sju verkar det som. Jag håller tummarna att det ska hålla i sig! Och mycket piggare känner jag mig redan!!! Jippie! Men jag skulle inte ha velat sluta natt-amma tidigare, jag har älskat det och ville hålla på tills nu.

Svar på tråden sluta nattamma samsovande ettåring