• Anonym (nervös)

    förlorat körkort -vad händer vid kontroll?

    hej,

    tappade plånboken med alla kort, även körkortet. har tagit kort och skickat in om nytt, men vad händer om jag blir stoppad av farbror polisen och inte har nåt körkort...?

  • Svar på tråden förlorat körkort -vad händer vid kontroll?
  • JenJa

    När jag tappade min plånbok och körkort polisanmälde jag. Då sa de att då är det inte några problem vid poliskoll.

  • Anonym (nervös)

    ah, jag spärrade bara mina andra kort, ska ta och polisanmäla också, tack!

  • Anonym

    Det bästa är om du har förlustanmälan med dig, men det viktiga är att du hellst har någon form av ID med dig om du har, pass kanske?

    Polisen kan göra slagningar för att fastställa att "du är du"om du inte har något Id, men då är förlustanmälan bra att ha.

  • Anonym

    Det duger bra att ha ett ID-kort med sig istället när du är ute och kör bil.
    Man ska kunna uppvisa körkort, ID-handling eller på annat vis vara känd, dock så kan de aldrig ge dig böter för att inte ha haft körkort/idhandling med dig, för de får nämligen inte ge böter åt en okänd person, (vill de att du ska skriva på lappen är du på annat vis känd och således inget att ge böter för)

  • Cornette

    Jag har blivit stoppad och inte haft körkortet med mig (ren miss) men det hände ingenting. Polisen frågade inte ens om personnummer eller så...


    Bara två månader kvar till hästbebis!
  • Eldna

    Jag trodde det innebar böter att inte ha med sig körkortet? Men så var det visst inte då...

    Min man har faktiskt tappat bort sitt körkort alldeles nyligen. Han ringde Vägverket som sa att det inte behödes någon polisanmälan. Han fick bara ett papper hem från Vägverket där det stod att han anmält förlust av körkort och det har han med sig när han kör bil. De skickade självklart med papper för att söka om nytt körkort också.

  • Anonym (polisanst)
    Cornette skrev 2008-04-03 15:37:32 följande:
    Jag har blivit stoppad och inte haft körkortet med mig (ren miss) men det hände ingenting. Polisen frågade inte ens om personnummer eller så...

    Rapporteftergift kallas det.


    Man behöver inte polisanmäla borttappat körkort, men man ska förlustanmäla det hos Vägverket. Man bör sedan ha en annan giltig legitimation med sig när man kör.


    Att körkortet är borta kan polis kolla genom att slå i Vägverkets register.

Svar på tråden förlorat körkort -vad händer vid kontroll?